Mitä leikille kuuluu? : varhaiskasvattajien näkökulmia leikin tukemisesta ja rikastamisesta
Vannas, Charlotta (2024)
Vannas, Charlotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512212
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tilaajayksikön varhaiskasvattajat tukevat ja rikastavat lasten leikkiä. Tutkimuksessa tarkastellaan kasvattajien tapoja ja menetelmiä tukea leikkiä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä yhteistyössä erään Pirkanmaalaisen päiväkodin kanssa.
Tietoperustassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen lähtökohtia, varhaiskasvatusikäisen lapsen leikin kehitystä sekä leikin näkökulmaa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena narratiivisella lähestymistavalla. Aineisto hankittiin kirjoitelmapyynnöillä varhaiskasvattajilta. Kirjoitelmapyynnöt kerättiin sähköisesti käyttämällä Webropol-alustaa. Pyyntöön vastasi yhdeksän varhaiskasvattajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teema-analyysia.
Tutkimustulosten mukaan tilaajayksikön varhaiskasvattajat tukevat ja rikastavat lasten leikkiä pääasiassa kolmella tavalla: aktiivisella osallistumisella, vuorovaikutuksella sekä leikkiympäristöön vaikuttamalla. Tutkimuksen tuloksissa nämä kolme teemaa olivat tasa-arvoisessa suhteessa toisiinsa. Varhaiskasvattajan aktiivinen osallistuminen leikkiin näkyi osallistumisena leikkiin leikkijän roolissa, leikin johdattelijana ja ohjaajana olemisena sekä leikin mallintajana toimimisena. Varhaiskasvattajat korostivat lapsen ja kasvattajan välistä vuorovaikutusta, sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemista sekä kommunikaation tukemista. Leikkiympäristöön vaikutettiin enimmäkseen lisäämällä leikkiin elementtejä ja rekvisiittaa. Lisäksi leikkiympäristöön vaikutettiin leikin pedagogisen suunnittelun ja valmistelun kautta.
Tietoperustassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen lähtökohtia, varhaiskasvatusikäisen lapsen leikin kehitystä sekä leikin näkökulmaa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena narratiivisella lähestymistavalla. Aineisto hankittiin kirjoitelmapyynnöillä varhaiskasvattajilta. Kirjoitelmapyynnöt kerättiin sähköisesti käyttämällä Webropol-alustaa. Pyyntöön vastasi yhdeksän varhaiskasvattajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teema-analyysia.
Tutkimustulosten mukaan tilaajayksikön varhaiskasvattajat tukevat ja rikastavat lasten leikkiä pääasiassa kolmella tavalla: aktiivisella osallistumisella, vuorovaikutuksella sekä leikkiympäristöön vaikuttamalla. Tutkimuksen tuloksissa nämä kolme teemaa olivat tasa-arvoisessa suhteessa toisiinsa. Varhaiskasvattajan aktiivinen osallistuminen leikkiin näkyi osallistumisena leikkiin leikkijän roolissa, leikin johdattelijana ja ohjaajana olemisena sekä leikin mallintajana toimimisena. Varhaiskasvattajat korostivat lapsen ja kasvattajan välistä vuorovaikutusta, sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemista sekä kommunikaation tukemista. Leikkiympäristöön vaikutettiin enimmäkseen lisäämällä leikkiin elementtejä ja rekvisiittaa. Lisäksi leikkiympäristöön vaikutettiin leikin pedagogisen suunnittelun ja valmistelun kautta.