Toimitusketjun kehittäminen projektitoimituksissa
Meronen, Miska (2024)
Meronen, Miska
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512183
Tiivistelmä
Nykypäivän liiketoiminta vaatii yritykseltä erinomaisia prosesseja, mutta myös saumatonta toimitusketjua. Toimitusketjun tehokas hallinnoiminen edellyttää kaiken datan ja sidosryhmien kokoamista eheäksi kokonaisuudeksi. Dynaamisessa liiketoimintaympäristössä datan tulee olla mahdollisimman läpinäkyvää ja sen tulee olla kaikkien osallisten saatavilla. Alati muuttuva ympäristö vaatii myös prosesseilta muuntautumiskykyä ja niitä tulee pystyä kehittämään jatkuvasti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli Valmet Technologies Oy:n liiketoimintayksikkö BTS:n projektitoimitusten toimitusketjun kehittäminen. Käynnissä oleva toiminnanohjausjärjestelmän muutosprojekti ja sitä kautta käyttöön otettu uusi toimintamalli olivat aiheuttaneet pullonkaulan varsinkin logistiikkaan. Työssä tutkittavien ilmiöiden pääpaino on logistiikassa, mutta osa asioista ovat läsnä koko prosessin ajan. Kehittämistyöhön kuului BTS projektivaraston nykyprosessin selvittäminen, tavoiteprosessien mallintaminen sekä uusien toimintaa ohjaavien mittarien määritteleminen. Sen lisäksi tutkimuksessa esiintulleita ongelmia ja ilmiöitä raportoitiin jatkokehitystä varten.
Tutkimukseen määriteltiin neljä tutkimuskysymystä. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmiä. Tiedonkeruuta suoritettiin haastattelemalla sidosryhmiä ja havainnoimalla toimeksiantajan prosessin toimintaa samalla osallistuen päivittäiseen operatiiviseen toimintaan. Tutkimusmateriaalia analysoitiin aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat projektiprosessissa olevan useita ongelmia, joiden juurisyy ei ole täysin selvillä. Keskeisimmät teemat, joiden nähtiin aiheuttavan prosessissa pullonkauloja olivat datan laatu, epäselvät vastuut sekä roolit ja testaus (laadunvarmistus) työvaiheena. Työssä etsitään ratkaisuja näihin haasteisiin tutkimustulosten, havainnoinnin sekä tieteellisen kirjallisuuden avulla.
Tutkimustulokset tarjoavat suuntaviivoja ja työkaluja toimeksiantajan prosessikehittämiselle. Tutkimus tarjoaa ohjeita ja välineitä toimeksiantajan prosessien parantamiseen, ja opinnäytetyö antaa myös ideoita sille, miten näitä teemoja voisi kehittää edelleen, erityisesti niitä, jotka olivat liian laajoja käsiteltäväksi alkuperäisessä tutkimusessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli Valmet Technologies Oy:n liiketoimintayksikkö BTS:n projektitoimitusten toimitusketjun kehittäminen. Käynnissä oleva toiminnanohjausjärjestelmän muutosprojekti ja sitä kautta käyttöön otettu uusi toimintamalli olivat aiheuttaneet pullonkaulan varsinkin logistiikkaan. Työssä tutkittavien ilmiöiden pääpaino on logistiikassa, mutta osa asioista ovat läsnä koko prosessin ajan. Kehittämistyöhön kuului BTS projektivaraston nykyprosessin selvittäminen, tavoiteprosessien mallintaminen sekä uusien toimintaa ohjaavien mittarien määritteleminen. Sen lisäksi tutkimuksessa esiintulleita ongelmia ja ilmiöitä raportoitiin jatkokehitystä varten.
Tutkimukseen määriteltiin neljä tutkimuskysymystä. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisia tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmiä. Tiedonkeruuta suoritettiin haastattelemalla sidosryhmiä ja havainnoimalla toimeksiantajan prosessin toimintaa samalla osallistuen päivittäiseen operatiiviseen toimintaan. Tutkimusmateriaalia analysoitiin aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat projektiprosessissa olevan useita ongelmia, joiden juurisyy ei ole täysin selvillä. Keskeisimmät teemat, joiden nähtiin aiheuttavan prosessissa pullonkauloja olivat datan laatu, epäselvät vastuut sekä roolit ja testaus (laadunvarmistus) työvaiheena. Työssä etsitään ratkaisuja näihin haasteisiin tutkimustulosten, havainnoinnin sekä tieteellisen kirjallisuuden avulla.
Tutkimustulokset tarjoavat suuntaviivoja ja työkaluja toimeksiantajan prosessikehittämiselle. Tutkimus tarjoaa ohjeita ja välineitä toimeksiantajan prosessien parantamiseen, ja opinnäytetyö antaa myös ideoita sille, miten näitä teemoja voisi kehittää edelleen, erityisesti niitä, jotka olivat liian laajoja käsiteltäväksi alkuperäisessä tutkimusessa.