Asiakasymmärryksen muodostaminen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämiseksi : yleisen terveyden näkökulma
Jokihalme, Kaisu (2024)
Jokihalme, Kaisu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411802
Tiivistelmä
Opiskeluterveydenhuoltopalvelut ovat keskeinen terveydenhuollon toimija toisella asteella opiskeleville nuorille. Nuoret kokevat terveydentilansa huonontuneen viime vuosina, joten terveyden edistämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja tarjota nuorille tarvittavat palvelut terveydenhuollosta. Digitalisaatio on yksi keino parantaa hoidon saatavuutta ja digitaalisia palveluja tulisi kehittää yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa osallistaen heitä palveluiden suunnitteluun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa asiakasymmärrystä Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten yleiseen terveydenhoitoon kohdistuvien palvelujen kehittämisen tueksi. Tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuoltoon oikeutettujen opiskelijoiden tarpeita ja odotuksia digitaalisia opiskeluterveydenhuollon yleiseen terveydenhoitoon liittyviä palveluja kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin osana suurempaa neljän opinnäytetyön kokonaisuutta, joista kolmeen kerättiin tutkimusaineistoa (n = 114) yhteisissä aineistonkeruutilaisuuksissa käyttäen eläytymismenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Keski-Suomen hyvinvointialueen toisen asteen opiskelijat ja aineistoa kerättiin sekä lukioissa, että ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevilta opiskelijoilta. Tutkimusaineisto (n = 37) analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin monipuolisesti erilaisia tarpeita ja odotuksia opiskeluterveydenhuollon digitaalisia palveluja kohtaan. Tarpeet liittyivät sairauksien tai oireiden hoitoon, tiedon tarpeeseen sekä tarpeeseen tulla kohdatuksi digitaalisissa palveluissa. Odotukset liittyivät palveluiden toteutumiseen ja käytettävyyteen, kuten mahdollisuuteen valita asiointitapa ja käyttää erilaisia kanavia asiointiin.
Nuoret mielletään taitaviksi digitaalisten palveluiden käyttäjiksi, mutta myös he tarvitsevat tukea digitaalisten palveluiden käytössä ja luotettavan terveystiedon löytämisessä. Opiskeluterveydenhuollon palveluja tulisi kehittää kokonaisuutena niin, että digitaaliset- ja lähipalvelut tukevat toisiaan ja nuoret voivat asioida heidän yksilölliseen tilanteeseensa parhaiten sopivalla tavalla. Digitalisaation avulla voidaan tukea oma- ja itsehoitoa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa digitaalisia terveydenhuollon palveluja nuorille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa asiakasymmärrystä Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten yleiseen terveydenhoitoon kohdistuvien palvelujen kehittämisen tueksi. Tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuoltoon oikeutettujen opiskelijoiden tarpeita ja odotuksia digitaalisia opiskeluterveydenhuollon yleiseen terveydenhoitoon liittyviä palveluja kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin osana suurempaa neljän opinnäytetyön kokonaisuutta, joista kolmeen kerättiin tutkimusaineistoa (n = 114) yhteisissä aineistonkeruutilaisuuksissa käyttäen eläytymismenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Keski-Suomen hyvinvointialueen toisen asteen opiskelijat ja aineistoa kerättiin sekä lukioissa, että ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevilta opiskelijoilta. Tutkimusaineisto (n = 37) analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin monipuolisesti erilaisia tarpeita ja odotuksia opiskeluterveydenhuollon digitaalisia palveluja kohtaan. Tarpeet liittyivät sairauksien tai oireiden hoitoon, tiedon tarpeeseen sekä tarpeeseen tulla kohdatuksi digitaalisissa palveluissa. Odotukset liittyivät palveluiden toteutumiseen ja käytettävyyteen, kuten mahdollisuuteen valita asiointitapa ja käyttää erilaisia kanavia asiointiin.
Nuoret mielletään taitaviksi digitaalisten palveluiden käyttäjiksi, mutta myös he tarvitsevat tukea digitaalisten palveluiden käytössä ja luotettavan terveystiedon löytämisessä. Opiskeluterveydenhuollon palveluja tulisi kehittää kokonaisuutena niin, että digitaaliset- ja lähipalvelut tukevat toisiaan ja nuoret voivat asioida heidän yksilölliseen tilanteeseensa parhaiten sopivalla tavalla. Digitalisaation avulla voidaan tukea oma- ja itsehoitoa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa digitaalisia terveydenhuollon palveluja nuorille.