Etähoitojärjestelmän käyttöliittymän uudelleensuunnittelu
Lähdeniemi, Heidi (2024)
Lähdeniemi, Heidi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512032
Tiivistelmä
Käyttäjäystävällisyyden merkitys verkkosivuilla ja sovelluksissa on korostunut jatkuvasti nykypäivänä internetin jatkuvassa kehityksessä. Käyttäjillä on entistä enemmän valinnanvaraa eikä huonoa käytettävyyttä tarvitse sietää. Toimeksiantaja halusi uudelleen suunnitella sisäisessä käytössä olevan järjestelmän osan käyttöliittymän visuaalisen ilmeen sekä parantaa sen käytettävyyttä. Tavoitteena oli saada tuotettua mahdollisimman kattava ja tarkka suunnitelma uudesta käyttöliittymästä käyttäjäkokemus- sekä käyttöliittymäsuunnittelun keinoin, jonka pohjalta kehitys olisi mahdollisimman suoraviivaista.
Opinnäytetyössä tutkittiin kehitystutkimuksen keinoin hyvän käyttäjäkokemus- sekä käyttöliittymäsuunnittelun keinoja ja periaatteita ja kuinka niitä voidaan soveltaa tehokkaasti uudelleensuunnittelussa parantamalla käyttäjien tyytyväisyyttä ja tuottavuutta sekä ennaltaehkäisemällä virheitä. Kehitystyössä käytettiin hyödyksi palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keinoja kuten tuplatimanttimallia. Käyttäjiltä ja toimeksiantajalta kerätty palaute ja kehitysehdotukset ohjasivat työn kulkua. Työssä syvennyttiin ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteisiin, korostaen käyttäjien tarpeiden, käyttäytymisen ja mieltymysten ymmärtämisen tärkeyttä intuitiivisten ja käyttäjäystävällisten käyttöliittymien luomisessa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan valmis ja monipuolinen suunnitelma sekä prototyyppi käyttöliittymän toteutukselle, jonka avulla voidaan uudelleensuunnittelua jatkaa helposti myös järjestelmän muihin osiin.
Työn aikana muodostettiin laaja käsitys mitä hyvä ja tehokas käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelu kokonaisuudessaan pitää sisällään. Kehitystyön lopputuloksena pyrittiin myös tarjoamaan arvokkaita oivalluksia ja suosituksia toimintatavoista yrityksille, suunnittelijoille ja kaikille muille, jotka haluavat hyödyntää käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelun metodeja käyttäjäystävällisten digitaalisten kokemuksien luomisessa. Yhdistämällä teoreettisia käsitteitä käytännön sovelluksiin, opinnäytetyössä haluttiin edistää käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelun ymmärtämistä ja käytäntöjä tuotekehityksessä, pyrkien parantamaan kokonaisvaltaisesti loppukäyttäjien kokemuksia digitaalisten tuotteiden parissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin kehitystutkimuksen keinoin hyvän käyttäjäkokemus- sekä käyttöliittymäsuunnittelun keinoja ja periaatteita ja kuinka niitä voidaan soveltaa tehokkaasti uudelleensuunnittelussa parantamalla käyttäjien tyytyväisyyttä ja tuottavuutta sekä ennaltaehkäisemällä virheitä. Kehitystyössä käytettiin hyödyksi palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun keinoja kuten tuplatimanttimallia. Käyttäjiltä ja toimeksiantajalta kerätty palaute ja kehitysehdotukset ohjasivat työn kulkua. Työssä syvennyttiin ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteisiin, korostaen käyttäjien tarpeiden, käyttäytymisen ja mieltymysten ymmärtämisen tärkeyttä intuitiivisten ja käyttäjäystävällisten käyttöliittymien luomisessa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan valmis ja monipuolinen suunnitelma sekä prototyyppi käyttöliittymän toteutukselle, jonka avulla voidaan uudelleensuunnittelua jatkaa helposti myös järjestelmän muihin osiin.
Työn aikana muodostettiin laaja käsitys mitä hyvä ja tehokas käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelu kokonaisuudessaan pitää sisällään. Kehitystyön lopputuloksena pyrittiin myös tarjoamaan arvokkaita oivalluksia ja suosituksia toimintatavoista yrityksille, suunnittelijoille ja kaikille muille, jotka haluavat hyödyntää käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelun metodeja käyttäjäystävällisten digitaalisten kokemuksien luomisessa. Yhdistämällä teoreettisia käsitteitä käytännön sovelluksiin, opinnäytetyössä haluttiin edistää käyttäjäkokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelun ymmärtämistä ja käytäntöjä tuotekehityksessä, pyrkien parantamaan kokonaisvaltaisesti loppukäyttäjien kokemuksia digitaalisten tuotteiden parissa.