Työyhteisön merkitys työhyvinvointiin kaupan alalla
Huvila, Maiju (2024)
Huvila, Maiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työyhteisön merkitys työhyvinvointiin kaupan alalla. Työn tavoitteena oli tutkia, mitä työyhteisö merkitsee työntekijän työhyvinvoinnin kannalta sekä ymmärtää yhteys näiden kahden asian välillä. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa vaan työ tehtiin työntekijöille auttamaan ymmärtämään työyhteisön sekä työhyvinvoinnin merkitys toisiinsa. Työn aihe lähti liikkeelle tekijän omasta mielenkiinnosta sekä aiheen tärkeydestä, jonka takia aihetta tutkittiin. Työssä vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen, millainen merkitys työyhteisöllä on kaupan alan työntekijän työhyvinvointiin sekä miten työyhteisö vaikuttaa työntekijän motivaatioon.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, jossa kartoitettiin anonyymisti tämänhetkisen työpaikan ja työyhteisön tilannetta. Opinnäytetyö oli rajattu kaupan alaan, joten kysely toteutettiin kaupan alan työntekijöille. Kyselyn avulla saatiin eri henkilöiden kokemusta työyhteisön merkityksestä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että hyvä työyhteisö vaikuttaa työntekijän motivaatioon positiivisesti ja auttaa jaksamaan töissä, sekä töihin meneminen koetaan miellyttävämmäksi hyvän työyhteisön avulla. Tuloksissa myös ilmeni, kuinka suuri merkitys työyhteisöllä on työntekijän työhyvinvoinnin kannalta. Kyselyn tuloksia saatiin 13 kappaletta, joka ei ole ihanteellinen määrä, mutta tuloksia verrattiin teoriaperustaan, jotka vahvistivat tulokset samanlaisiksi.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa työyhteisöllä olevan suuri merkitys kaupan alan työntekijän työhyvinvointiin. Hyvä työyhteisö luo turvallisen ja tukea antavan ilmapiirin työpaikalla, jossa työntekijän jaksaminen ja motivaatio ovat parhaimmillaan. Pahimmassa tapauksessa huono työyhteisö voi viedä työntekijän sairaslomalle asti. Yhteenvetona tutkimus vahvistaa, että hyvä työyhteisö ja työilmapiiri ylläpitävät työntekijän työhyvinvointia.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, jossa kartoitettiin anonyymisti tämänhetkisen työpaikan ja työyhteisön tilannetta. Opinnäytetyö oli rajattu kaupan alaan, joten kysely toteutettiin kaupan alan työntekijöille. Kyselyn avulla saatiin eri henkilöiden kokemusta työyhteisön merkityksestä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että hyvä työyhteisö vaikuttaa työntekijän motivaatioon positiivisesti ja auttaa jaksamaan töissä, sekä töihin meneminen koetaan miellyttävämmäksi hyvän työyhteisön avulla. Tuloksissa myös ilmeni, kuinka suuri merkitys työyhteisöllä on työntekijän työhyvinvoinnin kannalta. Kyselyn tuloksia saatiin 13 kappaletta, joka ei ole ihanteellinen määrä, mutta tuloksia verrattiin teoriaperustaan, jotka vahvistivat tulokset samanlaisiksi.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa työyhteisöllä olevan suuri merkitys kaupan alan työntekijän työhyvinvointiin. Hyvä työyhteisö luo turvallisen ja tukea antavan ilmapiirin työpaikalla, jossa työntekijän jaksaminen ja motivaatio ovat parhaimmillaan. Pahimmassa tapauksessa huono työyhteisö voi viedä työntekijän sairaslomalle asti. Yhteenvetona tutkimus vahvistaa, että hyvä työyhteisö ja työilmapiiri ylläpitävät työntekijän työhyvinvointia.