Jyväskylän pyöräilyn edistämistoimenpiteiden koettu vaikuttavuus
Toppila, Ilkka (2024)
Toppila, Ilkka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia pyöräilyn edistämistoimenpiteiden koettua vaikuttavuutta Jyväskylässä. Työ on tehty Jyväskylän kaupungin tilauksesta. Jyväskylä on profiloitunut Suomen liikuntapääkaupunkina. Pyöräilyn edistäminen on nähty yhtenä tärkeänä liikennemuotona, joka edesauttaa kansanterveyttä sekä siirtymistä kestävän liikkumisen muotoihin.
Työssä on tehty asukaskysely, jolla on pyritty selvittämään, mitkä edistämistoimenpiteet asukkaat kokevat tärkeimmiksi. Tuloksilla pystytään ohjamaan Jyväskylän kaupungin katusuunnittelussa pyöräväylien poikkileikkausratkaisuja. Työhön sisältyy lisäksi vertailu Alankomaihin ja Tanskaan, jotka ovat molemmat pyöräilyn kärkimaita.
Kyselyn vastanneiden kesken väylätyypeistä suosituin oli kaksisuuntainen pyöräväylä. Huonoimpana väylätyyppinä koettiin sekaliikenneväylät. Kyselyssä kysyttiin myös eri edistämistoimenpiteiden hyötyjä käyttäjänäkökulmasta. Tärkeimmäksi nousi liikenneturvallisuuden parantaminen, pyöräilyreittien jatkuvuus ja pyöräväylien parempi kunto ja valaistus. Vähiten tärkeänä pidetiin kaupunkipyöräjärjestelmää, jota Jyväskylässä ei tällä hetkellä ole eikä myöskään ole suunnitteilla
Työssä on tehty asukaskysely, jolla on pyritty selvittämään, mitkä edistämistoimenpiteet asukkaat kokevat tärkeimmiksi. Tuloksilla pystytään ohjamaan Jyväskylän kaupungin katusuunnittelussa pyöräväylien poikkileikkausratkaisuja. Työhön sisältyy lisäksi vertailu Alankomaihin ja Tanskaan, jotka ovat molemmat pyöräilyn kärkimaita.
Kyselyn vastanneiden kesken väylätyypeistä suosituin oli kaksisuuntainen pyöräväylä. Huonoimpana väylätyyppinä koettiin sekaliikenneväylät. Kyselyssä kysyttiin myös eri edistämistoimenpiteiden hyötyjä käyttäjänäkökulmasta. Tärkeimmäksi nousi liikenneturvallisuuden parantaminen, pyöräilyreittien jatkuvuus ja pyöräväylien parempi kunto ja valaistus. Vähiten tärkeänä pidetiin kaupunkipyöräjärjestelmää, jota Jyväskylässä ei tällä hetkellä ole eikä myöskään ole suunnitteilla