Vanhempien kokemuksia osallisuudesta varhaiskasvatuksen aloituksessa
Saavalainen, Sanni (2024)
Saavalainen, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612407
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin vanhempien kokemuksia osallisuudesta varhaiskasvatuksen aloituksessa. Vanhempien osallisuus on tärkeää, sillä se lisää lapsen hyvinvointia varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viiteke-hyksessä osallisuutta lähestyttiin perhelähtöisen yhteistyön sekä luottamuk-sen näkökulmista. Perhelähtöistä yhteistyötä lähestyttiin Urie Bronfenbrenne-rin ekologisella teorialla ja luottamusta Willem Doisen sosiaalipsykologisen selittämisen tasoilla sekä Russell Hardinin luottamuksen teorialla. Opinnäy-tetyön tilaajana toimi Kouvolan Kaupungin varhaiskasvatus ja aineisto kerät-tiin kahden alle 3-vuotiaiden ryhmän vanhemmilta.
Tämän opinnäytetyön metodologia perustuu laadulliseen tutkimukseen, jos-sa on huomioitu fenomenologinen näkökulma. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla hyödyntäen avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kak-sivaiheisena. Ensin aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisesti ja sen jälkeen teoriaohjaavan analyysin keinoin. Aineistolähtöisellä analyysilla haettiin vas-tausta tutkimuskysymykseen, jolla pyrittiin tarkastelemaan vanhempien ko-kemusta varhaiskasvatuksen aloituksesta yleisesti. Analyysin toisessa vai-heessa lähestyttiin kahta muuta tutkimuskysymystä teoriaohjaavasti. Doisen sosiaalipsykologisen selittämisen tasot, Hardinin luottamuksen teoria ja Bronfenbrennerin ekologinen teoria yhdistettiin vanhempien kokemukseen luottamuksen rakentumisesta sekä yhteistyöstä. Tuloksista voidaan paikan-taa osallisuutta tukevina tekijöinä luottamus, ammattitaito, vuorovaikutus, vanhemman sisäiset kokemukset aloituksessa sekä vaikuttamisen mahdolli-suudet. Yhteistyön näkökulmasta painottui myös lapsen hyvinvointi sekä yh-teistyön laatu.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta vanhempien osalli-suutta tukevina tekijöinä henkilöstön avoin ja ammattitaitoinen vuorovaikutus sekä ammattitaitoon perustuva perhelähtöinen yhteistyö, jonka avulla huo-mioidaan lapsen ja koko perheen tarpeet. Jo olemassa olevan luottamuksen lisäksi vanhempien luottamuksen voidaan nähdä rakentuvan vuorovaikutuk-sessa, jossa korostuu henkilöstön ammattitaito, pysyvyys sekä kasvattajan ja lapsen välinen suhde. Edelleen johtopäätöksenä voidaan todeta Kouvolan Kaupungin varhaiskasvatuksen aloituksen olleen näissä kahdessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä osallisuutta tukevaa, aina varhaiskasvatuksen palveluohjauksesta lähtien.
Tämän opinnäytetyön metodologia perustuu laadulliseen tutkimukseen, jos-sa on huomioitu fenomenologinen näkökulma. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla hyödyntäen avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kak-sivaiheisena. Ensin aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisesti ja sen jälkeen teoriaohjaavan analyysin keinoin. Aineistolähtöisellä analyysilla haettiin vas-tausta tutkimuskysymykseen, jolla pyrittiin tarkastelemaan vanhempien ko-kemusta varhaiskasvatuksen aloituksesta yleisesti. Analyysin toisessa vai-heessa lähestyttiin kahta muuta tutkimuskysymystä teoriaohjaavasti. Doisen sosiaalipsykologisen selittämisen tasot, Hardinin luottamuksen teoria ja Bronfenbrennerin ekologinen teoria yhdistettiin vanhempien kokemukseen luottamuksen rakentumisesta sekä yhteistyöstä. Tuloksista voidaan paikan-taa osallisuutta tukevina tekijöinä luottamus, ammattitaito, vuorovaikutus, vanhemman sisäiset kokemukset aloituksessa sekä vaikuttamisen mahdolli-suudet. Yhteistyön näkökulmasta painottui myös lapsen hyvinvointi sekä yh-teistyön laatu.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta vanhempien osalli-suutta tukevina tekijöinä henkilöstön avoin ja ammattitaitoinen vuorovaikutus sekä ammattitaitoon perustuva perhelähtöinen yhteistyö, jonka avulla huo-mioidaan lapsen ja koko perheen tarpeet. Jo olemassa olevan luottamuksen lisäksi vanhempien luottamuksen voidaan nähdä rakentuvan vuorovaikutuk-sessa, jossa korostuu henkilöstön ammattitaito, pysyvyys sekä kasvattajan ja lapsen välinen suhde. Edelleen johtopäätöksenä voidaan todeta Kouvolan Kaupungin varhaiskasvatuksen aloituksen olleen näissä kahdessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä osallisuutta tukevaa, aina varhaiskasvatuksen palveluohjauksesta lähtien.