Opiskelijoiden mielikuva henkilöbrändäyksestä : Tutkimus henkilöbrändäyksestä ja sen merkityksestä alle 30-vuotiaiden opiskelijoiden työnhaussa
Lannetta, Laura (2024)
Lannetta, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612470
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellinen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändäys ja sen merkitys alle 30-vuotiaiden opiskelijoiden joukossa, erityisesti työnhaun näkö kulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin henkilöbrändäystä kokonaisuudessaan sekä selvitettiin nuorten työnhakijoiden mielikuvia siihen liittyen. Työn tavoitteena oli saada vastauksia näihin esitettyihin kysymyksiin. Työn toimeksiantaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulussa toimiva Matkailun kehittämiskeskus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändäykseen liittyviä käsitteitä ja niiden merkitystä, kuinka omaa henkilöbrändiään voi rakentaa ja miten henkilöbrändäys voi auttaa työnhaussa. Henkilöbrändäyksellä kuka tahansa voi osoittaa ja jakaa omaa osaamistaan muille alan tekijöille ja työnantajille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Google Forms-kyselyn avulla. Tutkimuksen kohderyhmälle lähetettiin linkki kyselyyn sähköpostitse. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Lopulta kyselyyn vastasi 224 alle 30-vuotiasta SAMKin opiskelijaa. Kyselyn tuloksista saatiin selville, että suurin osa opiskelijoista olivat tietoisia mitä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys tarkoittaa, mutta he eivät hyödynnä henkilöbrändäystä tarpeeksi omassa työnhaussaan. Osa opiskelijoista eivät kokeneet omaa henkilöbrändiään merkittäväksi heille itseisarvona taikka työnhaun työkaluna. Kyselyssä kuitenkin selvisi, että iso osa aikoo hyödyntää henkilöbrändäystä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändäykseen liittyviä käsitteitä ja niiden merkitystä, kuinka omaa henkilöbrändiään voi rakentaa ja miten henkilöbrändäys voi auttaa työnhaussa. Henkilöbrändäyksellä kuka tahansa voi osoittaa ja jakaa omaa osaamistaan muille alan tekijöille ja työnantajille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Google Forms-kyselyn avulla. Tutkimuksen kohderyhmälle lähetettiin linkki kyselyyn sähköpostitse. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Lopulta kyselyyn vastasi 224 alle 30-vuotiasta SAMKin opiskelijaa. Kyselyn tuloksista saatiin selville, että suurin osa opiskelijoista olivat tietoisia mitä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys tarkoittaa, mutta he eivät hyödynnä henkilöbrändäystä tarpeeksi omassa työnhaussaan. Osa opiskelijoista eivät kokeneet omaa henkilöbrändiään merkittäväksi heille itseisarvona taikka työnhaun työkaluna. Kyselyssä kuitenkin selvisi, että iso osa aikoo hyödyntää henkilöbrändäystä tulevaisuudessa.