Opiskelijoiden mielikuva henkilöbrändäyksestä: tutkimus henkilöbrändäyksestä ja sen merkityksestä alle 30-vuotiaiden opiskelijoiden työnhaussa
Lannetta, Laura (2024)
Lannetta, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612470
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellinen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändäys ja sen merkitys alle 30-vuotiaiden opiskelijoiden joukossa, erityisesti työnhaun näkö kulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin henkilöbrändäystä kokonaisuudessaan sekä selvitettiin nuorten työnhakijoiden mielikuvia siihen liittyen. Työn tavoitteena oli saada vastauksia näihin esitettyihin kysymyksiin. Työn toimeksiantaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulussa toimiva Matkailun kehittämiskeskus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändäykseen liittyviä käsitteitä ja niiden merkitystä, kuinka omaa henkilöbrändiään voi rakentaa ja miten henkilöbrändäys voi auttaa työnhaussa. Henkilöbrändäyksellä kuka tahansa voi osoittaa ja jakaa omaa osaamistaan muille alan tekijöille ja työnantajille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Google Forms-kyselyn avulla. Tutkimuksen kohderyhmälle lähetettiin linkki kyselyyn sähköpostitse. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Lopulta kyselyyn vastasi 224 alle 30-vuotiasta SAMKin opiskelijaa. Kyselyn tuloksista saatiin selville, että suurin osa opiskelijoista olivat tietoisia mitä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys tarkoittaa, mutta he eivät hyödynnä henkilöbrändäystä tarpeeksi omassa työnhaussaan. Osa opiskelijoista eivät kokeneet omaa henkilöbrändiään merkittäväksi heille itseisarvona taikka työnhaun työkaluna. Kyselyssä kuitenkin selvisi, että iso osa aikoo hyödyntää henkilöbrändäystä tulevaisuudessa. The topic of this research thesis is personal branding and its importance among students under 30, especially from the point of view of job hunting. The goal of the thesis was to study personal branding as a whole and find out young job seekers perceptions related to it. The goal of the work was to get answers to these questions. The client for the thesis was the Tourism Development center operating at Satakunta University of Applied sciences.
In the theory part of the thesis, the concepts related to branding such as personal branding and their importance were discussed. Also how to build your own personal brand and how personal branding can help during job hunting were discussed. With personal branding, anyone can share their expertise with other industry professionals and employers.
The empirical part of the thesis was implemented using a Google Forms sur vey. The target group of the study was sent a link to the survey by e-mail. Answering the survey was voluntary. In the end, 224 SAMK students under the age of 30 answered the survey. The results of the survey revealed that the majority of students were aware of what a personal brand and personal branding means, but they don't use it enough in their own job search. Some of the students did not feel that their personal brand was important to them as an intrinsic value or as a job hunting tool. However, the survey also revealed that a large part of the students plans to use personal branding in the future.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändäykseen liittyviä käsitteitä ja niiden merkitystä, kuinka omaa henkilöbrändiään voi rakentaa ja miten henkilöbrändäys voi auttaa työnhaussa. Henkilöbrändäyksellä kuka tahansa voi osoittaa ja jakaa omaa osaamistaan muille alan tekijöille ja työnantajille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Google Forms-kyselyn avulla. Tutkimuksen kohderyhmälle lähetettiin linkki kyselyyn sähköpostitse. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista. Lopulta kyselyyn vastasi 224 alle 30-vuotiasta SAMKin opiskelijaa. Kyselyn tuloksista saatiin selville, että suurin osa opiskelijoista olivat tietoisia mitä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys tarkoittaa, mutta he eivät hyödynnä henkilöbrändäystä tarpeeksi omassa työnhaussaan. Osa opiskelijoista eivät kokeneet omaa henkilöbrändiään merkittäväksi heille itseisarvona taikka työnhaun työkaluna. Kyselyssä kuitenkin selvisi, että iso osa aikoo hyödyntää henkilöbrändäystä tulevaisuudessa.
In the theory part of the thesis, the concepts related to branding such as personal branding and their importance were discussed. Also how to build your own personal brand and how personal branding can help during job hunting were discussed. With personal branding, anyone can share their expertise with other industry professionals and employers.
The empirical part of the thesis was implemented using a Google Forms sur vey. The target group of the study was sent a link to the survey by e-mail. Answering the survey was voluntary. In the end, 224 SAMK students under the age of 30 answered the survey. The results of the survey revealed that the majority of students were aware of what a personal brand and personal branding means, but they don't use it enough in their own job search. Some of the students did not feel that their personal brand was important to them as an intrinsic value or as a job hunting tool. However, the survey also revealed that a large part of the students plans to use personal branding in the future.