Kuljetuksen viimeinen kilometri: haasteet ja ratkaisut
Keurulainen, Tomi (2024)
Keurulainen, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612486
Tiivistelmä
2010- luvulta alkaen kaupankäyntiä on alettu laajemmin käydä verkon välityksellä. Vuonna 2020 COVID-19- pandemia pakotti ihmisiä karsimaan suoria ihmiskontakteja, joten myös verkossa käytävän kaupan suosio kasvoi räjähdysmäisesti. Tuloksena syntyi valtava määrä kotiin kuljetettavia lähetyksiä. Verkkokaupasta tuli suosittua ja helppoa, joten se tuli jäädäkseen pysyvästi.
Kuljetusprosessin viimeistä osuutta, jossa lähetys kuljetetaan vastaanottajalle, kutsutaan kuljetuksen ”vii meiseksi kilometriksi”. Viimeinen kilometri on koko kuljetuksen haastavin ja kallein osuus, joten se synnyt tää suuria haasteita kaikille kuljetusprosessin sidosryhmille.
Haastetekijöitä tutkittiin ja selvitettiin, mitkä haasteista nousevat eniten esille. Selvitettiin, kuinka näitä merkittävimpiä haasteita on ratkaistu ja kuinka teknologiaa hyödynnetään kyseisissä haasteissa. Samalla selvitettiin, mitä uusia vaihtoehtoja viimeisen kilometrin ratkaisuun on mahdollisesti tulevaisuudessa tie dossa. Tutkimusta lähestyttiin kirjallisuuskatsauksen menetelmällä.
Tuloksena saatiin selville, että teknologiset innovaatiot ja niiden hyödyntäminen ovat välttämättömyys, jotta kasvaviin asiakasvaatimuksiin voidaan vastata ja kovan kilpailun liike-elämässä pärjätä. Liike-elämä, asiakasvaatimukset ja teknologiat ovat alati kehittyviä kokonaisuuksia. Niiden kehitys voi olla hyvinkin ennalta arvaamatonta, joten reaaliaikainen tietämys, ennakointi ja reagointi sekä määrätietoinen päätöksenteko ovat avaintekijöitä eteen tulevien haasteiden päihittämiseksi.
Kuljetusprosessin viimeistä osuutta, jossa lähetys kuljetetaan vastaanottajalle, kutsutaan kuljetuksen ”vii meiseksi kilometriksi”. Viimeinen kilometri on koko kuljetuksen haastavin ja kallein osuus, joten se synnyt tää suuria haasteita kaikille kuljetusprosessin sidosryhmille.
Haastetekijöitä tutkittiin ja selvitettiin, mitkä haasteista nousevat eniten esille. Selvitettiin, kuinka näitä merkittävimpiä haasteita on ratkaistu ja kuinka teknologiaa hyödynnetään kyseisissä haasteissa. Samalla selvitettiin, mitä uusia vaihtoehtoja viimeisen kilometrin ratkaisuun on mahdollisesti tulevaisuudessa tie dossa. Tutkimusta lähestyttiin kirjallisuuskatsauksen menetelmällä.
Tuloksena saatiin selville, että teknologiset innovaatiot ja niiden hyödyntäminen ovat välttämättömyys, jotta kasvaviin asiakasvaatimuksiin voidaan vastata ja kovan kilpailun liike-elämässä pärjätä. Liike-elämä, asiakasvaatimukset ja teknologiat ovat alati kehittyviä kokonaisuuksia. Niiden kehitys voi olla hyvinkin ennalta arvaamatonta, joten reaaliaikainen tietämys, ennakointi ja reagointi sekä määrätietoinen päätöksenteko ovat avaintekijöitä eteen tulevien haasteiden päihittämiseksi.