Taloudellisen kaltoinkohtelun tunnistaminen kotihoidossa : kotihoidon työntekijöiden näkemyksiä ikääntyneiden taloudellisesta kaltoinkohtelusta
Järvenpää Granda, Milla; Sepponen, Anneli (2024)
Järvenpää Granda, Milla
Sepponen, Anneli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli ikäihmisten taloudellinen kaltoinkohtelu kotihoidossa työntekijän silmin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ikääntyneiden taloudellista kaltoinkohtelua, sen tunnistamista ja puheeksi ottamista. Tarkoituksena oli tuoda myös lisää tietoutta ja näkyvyyttä ongelmasta sekä parantaa sitä myötä iäkkäiden oikeutta oman elämänsä hallintaan. Halusimme tuoda esiin sellaisten henkilöiden äänen, jotka työskentelevät ikääntyneiden parissa päivittäin. Kotiin tuettavat palvelut lisääntyvät kaiken aikaa, ja siksi kotihoidon henkilökunta onkin avainasemassa tutkittaessa iäkkäiden hyvinvointia.
Ikääntyneen kaltoinkohtelu voi olla monimuotoista, ja usein se voi jäädä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta tunnistamatta. Taloudellista kaltoinkohtelua osataan harvoin tunnistaa omaksi kaltoinkohtelun muodokseen ja sitä voidaan myös läheisten taholta oikeuttaa vetoamalla erilaisiin syihin. Silloin asiaan saattaa olla vaikea puuttua hoitohenkilökunnan taholta. Hoitohenkilökunnalla saattaa olla myös epävarmuutta siitä, onko kyseessä varmasti kaltoinkohtelutilanne. Rahaliikennettä voi kuitenkin olla myös vapaaehtoisesti iäkkäiden ja heidän omaistensa kesken.
Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, mutta se sisälsi myös kvalitatiivisia elementtejä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kahden eri kaupungin kotihoidon asiakkaat. Opinnäytetyömme tutkimuksellisen osuuden toteutimme Webropol-kyselynä kotihoidon henkilöstölle. Keskeiset tutkimuskysymykset koskivat kotihoidon henkilökunnan osaamista tunnistaa taloudellisen kaltoinkohtelun merkkejä, sen yleisyyttä sekä puheeksi ottamista. Tutkimustulosten perusteella hoitotyössä kaivataan lisää tietoutta toimintatavoista kohdattaessa taloudellista kaltoinkohtelua, sekä keinoja ja ohjeistusta siihen puuttumiseen. Kyselyyn vastanneet työntekijät pitivät aihetta tärkeänä.
Ikääntyneen kaltoinkohtelu voi olla monimuotoista, ja usein se voi jäädä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta tunnistamatta. Taloudellista kaltoinkohtelua osataan harvoin tunnistaa omaksi kaltoinkohtelun muodokseen ja sitä voidaan myös läheisten taholta oikeuttaa vetoamalla erilaisiin syihin. Silloin asiaan saattaa olla vaikea puuttua hoitohenkilökunnan taholta. Hoitohenkilökunnalla saattaa olla myös epävarmuutta siitä, onko kyseessä varmasti kaltoinkohtelutilanne. Rahaliikennettä voi kuitenkin olla myös vapaaehtoisesti iäkkäiden ja heidän omaistensa kesken.
Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, mutta se sisälsi myös kvalitatiivisia elementtejä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kahden eri kaupungin kotihoidon asiakkaat. Opinnäytetyömme tutkimuksellisen osuuden toteutimme Webropol-kyselynä kotihoidon henkilöstölle. Keskeiset tutkimuskysymykset koskivat kotihoidon henkilökunnan osaamista tunnistaa taloudellisen kaltoinkohtelun merkkejä, sen yleisyyttä sekä puheeksi ottamista. Tutkimustulosten perusteella hoitotyössä kaivataan lisää tietoutta toimintatavoista kohdattaessa taloudellista kaltoinkohtelua, sekä keinoja ja ohjeistusta siihen puuttumiseen. Kyselyyn vastanneet työntekijät pitivät aihetta tärkeänä.