Kontin lastaustyökalun hankinta ja käyttöönotto : Sandvik Mining and Construction Oy
Koskela, Ville (2014)
Koskela, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720289
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Sandvik Mining and Construction Oy:n Tampereen tehtaalle. Sandvik Mining and Construction Oy:n Tampereen tehtaalla valmistetaan avolouhintalaitteita, tunnelinporauslaitteita, kaivos- ja tuotantoporauslaitteita sekä pultituslaitteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kaupallinen simulointiohjelma, jolla simuloidaan Kiinaan lähetettävien konttien lastausta. Ohjelman tulee myös avustaa kannattavamman kuljetusmuodon valinnassa nykyisen merikuljetuksen ja mahdollisen rautatiekuljetuksen välillä. Simuloinnin tavoitteena oli parantaa kontin lastausprosessia, jonka myötä saadaan aikaan säästöjä rahdeista.
Työn teoriaosuudessa esitellään erilaisia kontteja ja asioita, joita kontin lastaamisessa tulisi ottaa huomioon, jotta kontin lastaus olisi tehokasta ja turvallista. Lisäksi esitellään erilaisia kuljetusmuotoja ja niihin liittyviä toimituslausekkeita. Työssä käydään läpi myös rautatiekuljetuksen kannattavuus Kiinaan tällä hetkellä. Näiden lisäksi työssä perehdytään simulointiin, mitä simulointi on ja mihin sitä voidaan hyödyntää. Työssä perehdytään myös hankintaan ja ostoon, jotka ovat keskeisiä tässä työssä.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin alan kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista, opiskelumateriaalista sekä haastattelemalla ja seuraamalla yrityksen työntekijöitä ja työprosesseja.
Työssä päädyttiin ostamaan simulointityökalu suomalaiselta EP-logistics Oy:ltä. Työssä käydään läpi tämän hankinta ja käyttöönotto vaihe vaiheelta ensimmäisestä yhteydenotosta työkalun käyttöönottoon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kaupallinen simulointiohjelma, jolla simuloidaan Kiinaan lähetettävien konttien lastausta. Ohjelman tulee myös avustaa kannattavamman kuljetusmuodon valinnassa nykyisen merikuljetuksen ja mahdollisen rautatiekuljetuksen välillä. Simuloinnin tavoitteena oli parantaa kontin lastausprosessia, jonka myötä saadaan aikaan säästöjä rahdeista.
Työn teoriaosuudessa esitellään erilaisia kontteja ja asioita, joita kontin lastaamisessa tulisi ottaa huomioon, jotta kontin lastaus olisi tehokasta ja turvallista. Lisäksi esitellään erilaisia kuljetusmuotoja ja niihin liittyviä toimituslausekkeita. Työssä käydään läpi myös rautatiekuljetuksen kannattavuus Kiinaan tällä hetkellä. Näiden lisäksi työssä perehdytään simulointiin, mitä simulointi on ja mihin sitä voidaan hyödyntää. Työssä perehdytään myös hankintaan ja ostoon, jotka ovat keskeisiä tässä työssä.
Työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin alan kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista, opiskelumateriaalista sekä haastattelemalla ja seuraamalla yrityksen työntekijöitä ja työprosesseja.
Työssä päädyttiin ostamaan simulointityökalu suomalaiselta EP-logistics Oy:ltä. Työssä käydään läpi tämän hankinta ja käyttöönotto vaihe vaiheelta ensimmäisestä yhteydenotosta työkalun käyttöönottoon.