TUKI TOISELLE ASTEELLE SIIRRYTTÄESSÄ 9. –luokkalaisten kokemuksia tuen tarpeesta.
Anttila, Miila (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612541
Tiivistelmä
Jatko-opintosuunnitelmat ja niihin liittyvät pohdinnat ovat iso muutos nuoren elämässä. Opiskelun kannalta suuri muutos tulee perusopetuksen ja toisen asteen opintojen välissä olevaan nivelvaiheeseen. Tieto siitä millaista tukea ja keiltä nuoret toivovat nivelvaiheessa saavansa, on oikeanlaisten rakenteiden suunnittelun kannalta ensiarvoisen tärkeää. Vanhemmilla ja koulun opetus sekä ohjaushenkilöstöllä on usein omat näkemyksensä tuen merkittävyydestä ja tarpeista. Tämän tutkimuksen avulla tuotettiin tietoa siitä, millaisia ovat nuorten omat ajatukset. Tutkimuskysymys oli kaksiosainen: Keiltä 9.-luokkalaiset toivovat saavansa tukea siirryttäessä perusopetuksesta jatko-opintoihin, ja millaista konkreettista tukea he toivovat nimeämiltään henkilöiltä saavansa. Tiedonkeruu tehtiin keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 67 9.-luokkalaista nuorta. Tutkimus toteutettiin osallistavan toimintatutkimuksen menetelmin ja siinä on hyödynnetty kehittämistutkimuksen metodeja. Tärkeimpänä lähtökohtana tiedon tuottamisessa oli nuorten osallisuuden tukeminen. Tutkimuksen tulokset kertovat, että nuoret kokevat tärkeimmiksi tukijoikseen omat vanhempansa. Myös omien sisarusten sekä ystävien tuen koettiin ole van merkittävässä roolissa. Läheisverkoston rooli nousi selkeästi koulun tukea tärkeämmäksi. Vastauksissa kysymykseen, millaista tukea he toivovat saavansa, oli enemmän hajontaa. Tärkeimmiksi teemoiksi nousivat kuunteleminen, kannustaminen ja tukena oleminen. Tuloksista oli havaittavissa myös nuorten toive arjen toimintojen tukemisesta. Apua toivottiin niin kyyditsemisissä kuin taloudellisissa asioissa. Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan hyödyntää kehitettäessä perusopetuksen jatko-opintotyöskentelyä. Vanhempien ja läheisten aktivoiminen sekä saadun tiedon jakaminen heille hyödyttää nuorta ja auttaa mahdollistamaan nuorten itsensä toivoman tuen. Tutkimuksessa saatujen tulosten avulla koulut voivat tehdä konkreettisia muutoksia ja uudistuksia käytänteisiin, joissa nuorten näkemys on otettu vahvasti huomioon.
Asiasanat: nivelvaihe, osallisuus, läheiset, nuoruus Plans for further studies and related considerations constitute a significant change in a young person's life. From an educational perspective, a major change occurs during the transition period between basic education and secondary education. Understanding the type of support that young people hope to receive during this transitional phase, and from whom, is crucial for designing appropriate structures. Parents and the teaching and counseling staff at school often have their own perspectives on the significance and needs of support. This research provides insights into the thoughts of the young themselves. The research question was twofold: Whom do 9th graders hope to receive support from when transitioning from basic education to further studies, and what kind of concrete support do they hope to receive from these identified individuals? Data collection was conducted in the spring of 2023, with a total of 67 9th-grade students participating in the study. The research was carried out using participatory action research methods and developmental research methodologies. The primary focus in generating information was to support the involvement of young people. The results of the study indicate that young people perceive their own parents as their most important supporters. Support from siblings and friends was also considered significant. The role of the immediate social network clearly outweighed the support from the school. Regarding the types of support that the young hope to receive, there was more variation in responses. The key themes that emerged were listening, encouragement, and being there as support. The results also indicated young people's desire for support in everyday activities, including assistance with transportation and financial matters. The information obtained from the study allows to design post-basic education structures that are as accurate and timely as possible and best cater for the needs of young people. Activating parents and close associates and sharing the information obtained with them benefits the young person and helps facilitate the support they themselves desire. With the results obtained from the research, schools can make concrete changes and innovations in practices that strongly consider the views of young people.
Keywords: transition period, participation, close ones, youth
Asiasanat: nivelvaihe, osallisuus, läheiset, nuoruus
Keywords: transition period, participation, close ones, youth