Ilolla heittäytymään : keinoja, joilla pianonsoiton opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaan kykyyn heittäytyä musiikkiin soittotuntitilanteessa
Vesterinen, Emmi (2024)
Vesterinen, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612559
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan musiikkiin heittäytymistä ja sitä miten pianonsoiton opettaja voi vaikuttaa sen mahdollistumiseen soittotunneilla. Työssä annetaan pianonsoiton opettajille konkreettisia neuvoja, miten vaikuttaa oppilaalle muodostuvaan heittäytymisen tunteeseen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää kokenutta pianopedagogia. Haastatteluissa nousi esille monia tärkeitä teemoja ja osa-alueita liittyen heittäytymiseen. Haastateltavien vastaukset sisälsivät heittäytymiseen ja sen opettamiseen liittyviä yhtymäkohtia, ja jaettuja kokemuksia löytyi.
Jokainen oppilas on erilainen ja tästä syystä opinnäytetyössä ei tarjota yhtä ainoaa keinoa heittäytymisen saavuttamiseksi. Opinnäytetyössä esitellään tekijöitä, jotka pohjustavat ja tukevat tilaa, jossa heittäytymisen on mahdollista tapahtua kuin itsestään. Näitä tekijöitä ovat muun muassa osaamisen tunne, luottamus itseen ja opettajaan, uskaltaminen ja keskittymiskyky. Fin. "Heittäytyminen" = The feeling of letting go, going with the flow, surrendering to the feeling.
The thesis investigates the act "heittäytyminen" in music and how a piano teacher can enable this in a student during lessons via passive and active affections. It provides concrete advice to piano teachers on influencing the feeling of absorption that develops in students.
For this thesis, four experienced piano pedagogues were interviewed. The interviews brought up many important themes and areas related to the phenomenon of "heittäytyminen" and what it encloses. The interviewees' responses included points of convergence related to teaching "heittäytyminen", and shared experiences were identified.
Each student is unique, so the thesis does not offer a single method for achieving "heittäytyminen". Instead, it discusses factors that establish and support an environment where immersion can occur naturally. These factors include a sense of competence, trust in oneself and the teacher, the courage to engage, and the ability to concentrate.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää kokenutta pianopedagogia. Haastatteluissa nousi esille monia tärkeitä teemoja ja osa-alueita liittyen heittäytymiseen. Haastateltavien vastaukset sisälsivät heittäytymiseen ja sen opettamiseen liittyviä yhtymäkohtia, ja jaettuja kokemuksia löytyi.
Jokainen oppilas on erilainen ja tästä syystä opinnäytetyössä ei tarjota yhtä ainoaa keinoa heittäytymisen saavuttamiseksi. Opinnäytetyössä esitellään tekijöitä, jotka pohjustavat ja tukevat tilaa, jossa heittäytymisen on mahdollista tapahtua kuin itsestään. Näitä tekijöitä ovat muun muassa osaamisen tunne, luottamus itseen ja opettajaan, uskaltaminen ja keskittymiskyky.
The thesis investigates the act "heittäytyminen" in music and how a piano teacher can enable this in a student during lessons via passive and active affections. It provides concrete advice to piano teachers on influencing the feeling of absorption that develops in students.
For this thesis, four experienced piano pedagogues were interviewed. The interviews brought up many important themes and areas related to the phenomenon of "heittäytyminen" and what it encloses. The interviewees' responses included points of convergence related to teaching "heittäytyminen", and shared experiences were identified.
Each student is unique, so the thesis does not offer a single method for achieving "heittäytyminen". Instead, it discusses factors that establish and support an environment where immersion can occur naturally. These factors include a sense of competence, trust in oneself and the teacher, the courage to engage, and the ability to concentrate.