Peakon Employee Voice esihenkilötyössä : henkilöstökyselyt aktiivisena osana johtamista
Timari, Jooa (2024)
Timari, Jooa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612579
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan Workdayn Peakon Employee Voice -henkilöstökyselyalustan käyttöä toimeksiantajayrityksessä esihenkilöiden näkökulmasta. Toimeksiantajan nimeä ei mainita opinnäytetyössä yrityksen omasta tahdosta. Tarve työn toteutukselle on noussut suoraan työelämästä, ja se on toteutettu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan henkilöstöhallinnon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka toimeksiantajayrityksen esihenkilöt hyödyntävät Peakonia työssään. Työn tarkoitus on auttaa toimeksiantajaa kehittämään ja yhtenäistämään Peakonin käyttöä Suomen yksiköissään. Opinnäytetyöhön sisältyneen tutkimuksen tulokset antavat pohjan Peakonin käytön kehittämiselle ja kokoavat yhteen esihenkilöiden tavat käyttää Peakonia.
Työn teoreettinen viitekehys on esihenkilötyössä ja johtamisessa. Työssä perehdytään erityisesti henkilöstökyselyihin johtamisen tukena, työhyvinvoinnin johtamiseen ja tiedolla johtamiseen. Työssä käsitellään myös johtamisen kehittämistä. Työssä selvitettiin esihenkilöiden kokemuksia Peakonin käytöstä ja heidän tapojaan hyödyntää sitä työssään. Työssä yhdistetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruu on toteutettu kyselylomakkeen sekä teemahaastattelujen avulla.
Tuloksista selviää, että käytännöt Peakonin käytön osalta vaihtelevat esihenkilöstä riippuen. Vaihtelua on esimerkiksi tavoissa reagoida Peakonin kautta saatuun palautteeseen ja kyselytulosten hyödyntämisessä osana toiminnan kehittämistä. Syitä vaihtelun taustalla on paljon. Selittäviä tekijöitä ovat esimerkiksi kiire, palautteen sisältö sekä esihenkilön oma Peakon-osaaminen. Myös yhtäläisyyksiä löytyy. Suurin osa esihenkilöistä luottaa Peakonista saamaansa hyötyyn ja vastaa negatiivisiin kommentteihin toimeksiantajan ohjeistuksen mukaisesti. Suurin osa kokee Peakonin soveltuvan hyvin työtyytyväisyyden mittaamiseen.
Raportissa toimeksiantajalle esitellään kuusi kehitysehdotusta opinnäytetyöhön sisältyneen tutkimustyön pohjalta. Kehitysehdotusten on tarkoitus luoda pohjaa Peakonin käytön kehittämiselle ja yhtenäistämiselle toimeksiantajayrityksessä.
Työn teoreettinen viitekehys on esihenkilötyössä ja johtamisessa. Työssä perehdytään erityisesti henkilöstökyselyihin johtamisen tukena, työhyvinvoinnin johtamiseen ja tiedolla johtamiseen. Työssä käsitellään myös johtamisen kehittämistä. Työssä selvitettiin esihenkilöiden kokemuksia Peakonin käytöstä ja heidän tapojaan hyödyntää sitä työssään. Työssä yhdistetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruu on toteutettu kyselylomakkeen sekä teemahaastattelujen avulla.
Tuloksista selviää, että käytännöt Peakonin käytön osalta vaihtelevat esihenkilöstä riippuen. Vaihtelua on esimerkiksi tavoissa reagoida Peakonin kautta saatuun palautteeseen ja kyselytulosten hyödyntämisessä osana toiminnan kehittämistä. Syitä vaihtelun taustalla on paljon. Selittäviä tekijöitä ovat esimerkiksi kiire, palautteen sisältö sekä esihenkilön oma Peakon-osaaminen. Myös yhtäläisyyksiä löytyy. Suurin osa esihenkilöistä luottaa Peakonista saamaansa hyötyyn ja vastaa negatiivisiin kommentteihin toimeksiantajan ohjeistuksen mukaisesti. Suurin osa kokee Peakonin soveltuvan hyvin työtyytyväisyyden mittaamiseen.
Raportissa toimeksiantajalle esitellään kuusi kehitysehdotusta opinnäytetyöhön sisältyneen tutkimustyön pohjalta. Kehitysehdotusten on tarkoitus luoda pohjaa Peakonin käytön kehittämiselle ja yhtenäistämiselle toimeksiantajayrityksessä.