Musiikkiteatteriesityksen kirjoittaminen ja valmistaminen alusta loppuun
Suominen, Julius (2024)
Suominen, Julius
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612589
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi musiikkiteatteriesityksen luominen alusta loppuun. Työssä käytetään esimerkkinä kirjoittajan omaa "Taika Mika" -musiikkiteatteriesitystä, joka toimi samalla kirjoittajan B4-lauluresitaalina Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjalta. Taika Mikan musiikki koostui musikaali- ja pop-kappaleista. Sen lisäksi kirjoittaja kirjoitti omia kappaleita teokseen.
Prosessi alkoi teoksen käsikirjoittamisella ja sävellystyöllä tammikuussa 2024 ja harjoitukset alkoivat maaliskuussa 2024. Opinnäytetyössä raportoidaan jokaista esityksen työvaihetta. "Taika Mika" esitettiin harjoitusteatteri Duunarissa Tampereella. Musiikkiteatterilinjan opettajista koostuva raati antoi suullista palautetta esityksestä ja antoivat numeroarvosanan esitykselle.
Musiikkiteatteriesityksen luominen alusta loppuun oli erittäin opettava kokemus ja antoi näkemystä mitä kaikkea osaamista vaaditaan laadukkaan esityksen luomiseen. Kirjoittaja reflektoi lopuksi, miten olisi voinut toimia toisin, jotta työprosessi olisi ollut tehokkaampi ja mitä kannattaisi ottaa jatkossa huomioon musiikkiteatteriesitystä luodessa.
Prosessi alkoi teoksen käsikirjoittamisella ja sävellystyöllä tammikuussa 2024 ja harjoitukset alkoivat maaliskuussa 2024. Opinnäytetyössä raportoidaan jokaista esityksen työvaihetta. "Taika Mika" esitettiin harjoitusteatteri Duunarissa Tampereella. Musiikkiteatterilinjan opettajista koostuva raati antoi suullista palautetta esityksestä ja antoivat numeroarvosanan esitykselle.
Musiikkiteatteriesityksen luominen alusta loppuun oli erittäin opettava kokemus ja antoi näkemystä mitä kaikkea osaamista vaaditaan laadukkaan esityksen luomiseen. Kirjoittaja reflektoi lopuksi, miten olisi voinut toimia toisin, jotta työprosessi olisi ollut tehokkaampi ja mitä kannattaisi ottaa jatkossa huomioon musiikkiteatteriesitystä luodessa.