Onnistuneen TV-mainoksen elementit — millaiset mainokset jäävät mieleen
Andersson, Saga (2024)
Andersson, Saga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612694
Tiivistelmä
Suomessa televisio on yhä merkittävä media. Televisiomainonta tarjoaa yrityksille erinomaisen tavan tavoittaa yleisö, lisätä tunnettuutta ja edistää tuotteiden sekä palveluiden myyntiä. On tärkeää ymmärtää, mitkä tekijät tekevät TV-mainoksesta onnistuneen ja millaiset mainokset jäävät katsojien mieleen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä elementit muodostavat hyvän TV-mainoksen ja selvittää, löytyykö näitä elementtejä Suomessa palkituista TV-mainoksista. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään, miksi jotkut TV-mainokset ovat erityisen muistettavia. Tutkimuksessa analysoitiin mainoksia, joita on näytetty Suomen televisiossa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestintää, erityisesti TV-mainontaa. Toinen osa käsittelee onnistuneen TV-mainoksen keskeisiä elementtejä. Työn lähteitä olivat muun muassa Voittokilpailun nettisivut, ECG Productions 2024, Sanoma 2024, Finnpanel ja Falloffthewall 2023.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, ja tutkimusote oli laadullinen. Työssä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analysoidut mainokset olivat Voitto-kilpailussa palkittuja vuosilta 2020–2023. Analysoituja mainoksia olivat "Elämän jännittäviin muutoksiin", "Puuseppä ja nukke", "Suojelija", "Confessions: Janet@87", "Ruusunen", "Porisuhdeneuvoja Luukkone" ja "Liuku tekee hyvää" -sarja. Analyysin tavoitteena oli selvittää, löytyykö yhteyksiä tai eroavaisuuksia onnistuneiden TV-mainosten elementtien ja palkittujen mainosten välillä. Analyysi tehtiin maalis-huhtikuussa 2024.
Tulokset osoittivat, että palkituissa mainoksissa oli monia onnistuneen TV-mainoksen elementtejä, mutta yksikään mainos ei sisältänyt niitä kaikkia. Onnistunut TV-mainos jää mieleen ja sen lisäksi siitä muistetaan myös mainostettu tuote tai palvelu. Tärkeimmiksi tekijöiksi hyvän TV-mainoksen kannalta tunnistettiin seuraavat: mainoksen viesti, humoristisuus, tunteiden herättäminen, tarinankerronta, äänet ja värit, erottuvuus, selkeys, kehotus toimintaan (CTA) ja se, että tuote tai yritys jää katsojien mieleen. I Finland är televisionen fortfarande en betydande mediekanal. TV-reklam erbjuder företag en utmärkt möjlighet att nå publiken, öka medvetenheten och främja försäljningen av produkter och tjänster. Det är viktigt att förstå vilka faktorer som gör en TV-reklam framgångsrik och vilka reklamer publiken kommer ihåg.
Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka element som gör en bra TV-reklam och om dessa element finns i prisbelönta TV-reklamer i Finland. Dessutom undersöktes det varför vissa TV-reklamer är särskilt minnesvärda. I undersökningen analyserades reklamer som har visats i TV i Finland.
Examensarbetets kunskapsbas består av två delar. Den första delen behandlar marknadskommunikation, särskilt TV-reklam. Den andra delen hanterar de centrala elementen i en lyckad TV-reklam. Arbetet inkluderade bland annat dessa källor: Voitto-kilpailu:s nätsidor, ECG Productions 2024, Sanoma 2024, Finnpanel och Falloffthewall 2023.
Som forskningsmetod användes innehållsanalys, och forskningsutdraget var kvalitativt. Teori-styrd innehållsanalys användes i arbetet. De analyserade reklamerna var pristagare i Voitto-kilpailu från åren 2020–2023. Reklamerna som analyserades var: "Elämän jännittäviin muutoksiin", "Puuseppä ja nukke", "Suojelija", "Confessions: Janet@87", "Ruusunen", "Porisuhdeneuvoja Luukkone" och "Liuku tekee hyvää" -serien. Syftet med analysen var att ta reda på om det fanns samband/skillnader mellan lyckade TV-reklamers element och de prisbelönta reklamerna. Analysen genomfördes under mars-april 2024.
Resultaten visade att de prisbelönta reklamerna innehöll många av de element som utgör en lyckad TV-annons. Ingen reklam innehöll dock alla element. En lyckad TV-annons kommer man ihåg och dessutom minns man också den annonserade produkten eller tjänsten. Följande element ansågs som de viktigaste faktorerna för en lyckad TV-reklam: reklamens budskap, humor, väckandet av känslor, berättandet, ljud och färger, att sticka ut, tydlighet, handlingsuppmaning (CTA) och att tittarna kommer ihåg produkten eller företaget.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä elementit muodostavat hyvän TV-mainoksen ja selvittää, löytyykö näitä elementtejä Suomessa palkituista TV-mainoksista. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään, miksi jotkut TV-mainokset ovat erityisen muistettavia. Tutkimuksessa analysoitiin mainoksia, joita on näytetty Suomen televisiossa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee markkinointiviestintää, erityisesti TV-mainontaa. Toinen osa käsittelee onnistuneen TV-mainoksen keskeisiä elementtejä. Työn lähteitä olivat muun muassa Voittokilpailun nettisivut, ECG Productions 2024, Sanoma 2024, Finnpanel ja Falloffthewall 2023.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, ja tutkimusote oli laadullinen. Työssä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Analysoidut mainokset olivat Voitto-kilpailussa palkittuja vuosilta 2020–2023. Analysoituja mainoksia olivat "Elämän jännittäviin muutoksiin", "Puuseppä ja nukke", "Suojelija", "Confessions: Janet@87", "Ruusunen", "Porisuhdeneuvoja Luukkone" ja "Liuku tekee hyvää" -sarja. Analyysin tavoitteena oli selvittää, löytyykö yhteyksiä tai eroavaisuuksia onnistuneiden TV-mainosten elementtien ja palkittujen mainosten välillä. Analyysi tehtiin maalis-huhtikuussa 2024.
Tulokset osoittivat, että palkituissa mainoksissa oli monia onnistuneen TV-mainoksen elementtejä, mutta yksikään mainos ei sisältänyt niitä kaikkia. Onnistunut TV-mainos jää mieleen ja sen lisäksi siitä muistetaan myös mainostettu tuote tai palvelu. Tärkeimmiksi tekijöiksi hyvän TV-mainoksen kannalta tunnistettiin seuraavat: mainoksen viesti, humoristisuus, tunteiden herättäminen, tarinankerronta, äänet ja värit, erottuvuus, selkeys, kehotus toimintaan (CTA) ja se, että tuote tai yritys jää katsojien mieleen.
Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka element som gör en bra TV-reklam och om dessa element finns i prisbelönta TV-reklamer i Finland. Dessutom undersöktes det varför vissa TV-reklamer är särskilt minnesvärda. I undersökningen analyserades reklamer som har visats i TV i Finland.
Examensarbetets kunskapsbas består av två delar. Den första delen behandlar marknadskommunikation, särskilt TV-reklam. Den andra delen hanterar de centrala elementen i en lyckad TV-reklam. Arbetet inkluderade bland annat dessa källor: Voitto-kilpailu:s nätsidor, ECG Productions 2024, Sanoma 2024, Finnpanel och Falloffthewall 2023.
Som forskningsmetod användes innehållsanalys, och forskningsutdraget var kvalitativt. Teori-styrd innehållsanalys användes i arbetet. De analyserade reklamerna var pristagare i Voitto-kilpailu från åren 2020–2023. Reklamerna som analyserades var: "Elämän jännittäviin muutoksiin", "Puuseppä ja nukke", "Suojelija", "Confessions: Janet@87", "Ruusunen", "Porisuhdeneuvoja Luukkone" och "Liuku tekee hyvää" -serien. Syftet med analysen var att ta reda på om det fanns samband/skillnader mellan lyckade TV-reklamers element och de prisbelönta reklamerna. Analysen genomfördes under mars-april 2024.
Resultaten visade att de prisbelönta reklamerna innehöll många av de element som utgör en lyckad TV-annons. Ingen reklam innehöll dock alla element. En lyckad TV-annons kommer man ihåg och dessutom minns man också den annonserade produkten eller tjänsten. Följande element ansågs som de viktigaste faktorerna för en lyckad TV-reklam: reklamens budskap, humor, väckandet av känslor, berättandet, ljud och färger, att sticka ut, tydlighet, handlingsuppmaning (CTA) och att tittarna kommer ihåg produkten eller företaget.