Film-induced tourism and its impacts with the focus on London
Autio, Tiina (2024)
Autio, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612738
Tiivistelmä
Films have been playing a role in influencing tourists’ decisions regarding destination choices for years. They do not only affect tourists but can also influence destinations by generating revenue and increasing their visibility. There is still a lack of research in film tourism, however as the phenomenon of film-induced tourism continues to expand, more research on the subject is being conducted constantly.
The thesis covers film-induced tourism on a global scale but places particular emphasis on London and the UK. London has pertained as a popular tourist destination, also attracting numerous films and TV productions owing to its rich history, vibrant culture, stunning landscapes, and unique architecture. Franchises such as Harry Potter, James Bond, and Sherlock Holmes have further cemented London’s status as a cinematic centre. Additionally, the author’s personal connection to London, having previously lived in the city and recently returned, strengthens the decision to focus on this destination.
The thesis covers multitude of aspects associated with film-induced tourism, starting with literature review of the topic utilising various sources. It focuses on the different impacts of film tourism, including its economic impact, impact on communities, and environmental impact encompassing sustainability. Additionally, the study covers destination marketing aspects and explores British film industry as well as the general tourism sector in England.
This study was designed as a research-oriented thesis utilising mixed-method methodology for its research. The author conducted a survey using Google Forms, consisting of 13 questions. The questionnaire was aimed for Londoners and enquired their perceptions about film tourism within London. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia elokuvamatkailua ja sen vaikutuksia keskittyen erityisesti Iso-Britanniaan ja Lontooseen. Siinä esitellään ensin lyhyesti, kuinka elokuvat saivat alkunsa, mitä termit elokuvamatkailu sekä elokuvamatkailija tarkoittaa, sekä millaisia motivaatioita elokuvamatkailijoilla voi olla. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka elokuvat vaikuttavat yleisesti kohteiden turismiin, talouteen ja yhteisöön, sekä millaisia vaikutuksia sillä voi olla ympäristölle. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään kohdemarkkinointiin ja siihen, millä tavalla elokuvia voi siinä hyödyntää ja millaisia vaikutuksia, positiivisia sekä negatiivisia, sillä voi kohteelle olla.
Tutkimuksessa lisäksi selvitetään Iso-Britannian elokuva-alaa sekä maan turismia yleisesti. Jotta tutkimus toisi esille Lontoon ainutlaatuista tarjontaa elokuvamatkailijoille, siinä esitellään tunnettuja elokuvia ja televisiosarjoja sekä niihin liitettyjä, vierailijoille avoimia kuvauspaikkoja tai kohteita. Teoriapohjana tutkimuksessa käytetään kirjallisuutta sekä useita artikkeleita aiheeseen liittyen. Tekijä suoritti tutkimuksen käyttäen mixed methods -lähestymistapaa. Tutkimusta varten tehtiin Google forms -kyselylomake, jonka avulla pyrittiin selvittämään lontoolaisten näkemystä elokuvaturismista sekä sen erilaisista vaikutuksista. Kyselylomaketta jaettiin tutkijan omien yhteyksien kautta sekä Facebook ryhmässä, joka koostui pelkästään lontoolaisista. Kyselylomake sisälsi 13 kysymystä, jotka oli jaettu 4 eri kategoriaan sisältäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia kysymyksiä. Lopulta tutkija keräsi yhteensä 77 vastausta.
Tulokset osoittavat, että vastaajat jakautuvat tasaisesti ympäri Lontoota sekä ovat pääsääntöisesti 25–34-vuotiaita. Suurin osa vastaajista, noin 77 %, ovat naisia. Tulokset osoittavat myös, että hieman vajaa puolet vastaajista ovat kuulleet termistä elokuvamatkailu, kun taas noin 40 % eivät olleet tietoisia termistä ja noin 15 % olivat ehkä kuulleet siitä aiemmin. Selviää myös, että suurin osa vastaajista kokee elokuvamatkailulla olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia Lontoolle. Huolenaiheiksi mainitaan esimerkiksi sen aiheuttamat ympäristöhaitat, ylikansoitus tai tungos, sekä elinkustannusten nousu. Suurin osa vastaajista kokee myös, että elokuvamatkailu tulee mitä todennäköisimmin kasvamaan tulevaisuudessa. Tutkimusta tehdessä tekijälle on selvää, että elokuvamatkailu tulee kasvattamaan suosiotaan.
Siitä on kuitenkin vielä rajallinen määrä kirjallisuutta ja akateemisia lähteitä, mikä lisäsi haastetta tutkimusta tehdessä. Elokuvat ovat erinomainen keino lisätä turismia etenkin pienissä ja tuntemattomissa kohteissa, kun taas vastaavasti joissakin kohteissa se voi aiheuttaa enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia. Etenkin sen tuomat ympäristöhaitat ovat suuri huolenaihe, minkä vuoksi sekä matkailualan että elokuva-alan on tehtävä osuutensa tavoitellessamme vihreämpää planeettaa.
The thesis covers film-induced tourism on a global scale but places particular emphasis on London and the UK. London has pertained as a popular tourist destination, also attracting numerous films and TV productions owing to its rich history, vibrant culture, stunning landscapes, and unique architecture. Franchises such as Harry Potter, James Bond, and Sherlock Holmes have further cemented London’s status as a cinematic centre. Additionally, the author’s personal connection to London, having previously lived in the city and recently returned, strengthens the decision to focus on this destination.
The thesis covers multitude of aspects associated with film-induced tourism, starting with literature review of the topic utilising various sources. It focuses on the different impacts of film tourism, including its economic impact, impact on communities, and environmental impact encompassing sustainability. Additionally, the study covers destination marketing aspects and explores British film industry as well as the general tourism sector in England.
This study was designed as a research-oriented thesis utilising mixed-method methodology for its research. The author conducted a survey using Google Forms, consisting of 13 questions. The questionnaire was aimed for Londoners and enquired their perceptions about film tourism within London.
Tutkimuksessa lisäksi selvitetään Iso-Britannian elokuva-alaa sekä maan turismia yleisesti. Jotta tutkimus toisi esille Lontoon ainutlaatuista tarjontaa elokuvamatkailijoille, siinä esitellään tunnettuja elokuvia ja televisiosarjoja sekä niihin liitettyjä, vierailijoille avoimia kuvauspaikkoja tai kohteita. Teoriapohjana tutkimuksessa käytetään kirjallisuutta sekä useita artikkeleita aiheeseen liittyen. Tekijä suoritti tutkimuksen käyttäen mixed methods -lähestymistapaa. Tutkimusta varten tehtiin Google forms -kyselylomake, jonka avulla pyrittiin selvittämään lontoolaisten näkemystä elokuvaturismista sekä sen erilaisista vaikutuksista. Kyselylomaketta jaettiin tutkijan omien yhteyksien kautta sekä Facebook ryhmässä, joka koostui pelkästään lontoolaisista. Kyselylomake sisälsi 13 kysymystä, jotka oli jaettu 4 eri kategoriaan sisältäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia kysymyksiä. Lopulta tutkija keräsi yhteensä 77 vastausta.
Tulokset osoittavat, että vastaajat jakautuvat tasaisesti ympäri Lontoota sekä ovat pääsääntöisesti 25–34-vuotiaita. Suurin osa vastaajista, noin 77 %, ovat naisia. Tulokset osoittavat myös, että hieman vajaa puolet vastaajista ovat kuulleet termistä elokuvamatkailu, kun taas noin 40 % eivät olleet tietoisia termistä ja noin 15 % olivat ehkä kuulleet siitä aiemmin. Selviää myös, että suurin osa vastaajista kokee elokuvamatkailulla olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia Lontoolle. Huolenaiheiksi mainitaan esimerkiksi sen aiheuttamat ympäristöhaitat, ylikansoitus tai tungos, sekä elinkustannusten nousu. Suurin osa vastaajista kokee myös, että elokuvamatkailu tulee mitä todennäköisimmin kasvamaan tulevaisuudessa. Tutkimusta tehdessä tekijälle on selvää, että elokuvamatkailu tulee kasvattamaan suosiotaan.
Siitä on kuitenkin vielä rajallinen määrä kirjallisuutta ja akateemisia lähteitä, mikä lisäsi haastetta tutkimusta tehdessä. Elokuvat ovat erinomainen keino lisätä turismia etenkin pienissä ja tuntemattomissa kohteissa, kun taas vastaavasti joissakin kohteissa se voi aiheuttaa enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia. Etenkin sen tuomat ympäristöhaitat ovat suuri huolenaihe, minkä vuoksi sekä matkailualan että elokuva-alan on tehtävä osuutensa tavoitellessamme vihreämpää planeettaa.