Varhaiskasvattajien kokemuksia musiikkikasvatuksesta
Tiala, Aino (2024)
Tiala, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kokevatko varhaiskasvattajat tarvitsevansa tukea musiikkikasvatuksen toteutuksessa, sekä millaista tukea he kokemustensa mukaan tarvitsevat opiskelu- ja työelämässä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia ideoita varhaiskasvattajilla on musiikkikasvatuksen kehittämiseksi, ja onko heillä halua tehdä moniammatillista yhteistyötä musiikkikasvatuksen saralla. Opinnäytetyön aiheen tarpeellisuus nousi kirjoittajan kasvatustieteen kandidaatin tutkielman jatkotutkimusideasta.
Varhaiskasvattajien kokemuksia selvitettiin puolistrukturoidulla lomakehaastattelulla. Haastatteluun vastasi viisi varhaiskasvattajaa. Vastausten perusteella kaikki haastatteluun osallistuneet kokivat tarvitsevansa tukea musiikkikasvatuksen toteuttamisessa. Vastaajat olisivat tarvinneet opiskeluvaiheessa konkreettisia käytännön vinkkejä, tietoa, materiaalia sekä rohkaisua musiikkikasvatuksen suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Työelämässä vastaajat kokivat tarvitsevansa helposti lähestyttävää ja käyttövalmista opetusmateriaalia, kuten laulukirjoja, musiikkia sekä soittimia. Lisäksi työelämässä kaivattiin vastausten perusteella yhteistyötä musiikinalan ammattilaisten kanssa.
Varhaiskasvattajat nostivat esille runsaasti ideoita, joilla päiväkodin musiikkikasvatusta voitaisiin kehittää. Nämä kehitysideat kumpusivat tuen tarpeista. Vastausten pohjalta pohdittiin sitä, miksi varhaiskasvattajat kokevat epävarmuutta omista musiikillisista taidoistaan ja sitä kautta musiikkikasvatuksen suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä millaisia ratkaisuja koettuun epävarmuuteen voisi olla. Tutkimusta voisi jatkaa luomalla tuen tarpeista ja kehitysideoista käsin helppokäyttöistä materiaalia varhaiskasvatuksen arkeen, sekä kehittämällä moniammatillista yhteistyötä varhaiskasvattajien ja musiikkipedagogien välillä.
Varhaiskasvattajien kokemuksia selvitettiin puolistrukturoidulla lomakehaastattelulla. Haastatteluun vastasi viisi varhaiskasvattajaa. Vastausten perusteella kaikki haastatteluun osallistuneet kokivat tarvitsevansa tukea musiikkikasvatuksen toteuttamisessa. Vastaajat olisivat tarvinneet opiskeluvaiheessa konkreettisia käytännön vinkkejä, tietoa, materiaalia sekä rohkaisua musiikkikasvatuksen suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Työelämässä vastaajat kokivat tarvitsevansa helposti lähestyttävää ja käyttövalmista opetusmateriaalia, kuten laulukirjoja, musiikkia sekä soittimia. Lisäksi työelämässä kaivattiin vastausten perusteella yhteistyötä musiikinalan ammattilaisten kanssa.
Varhaiskasvattajat nostivat esille runsaasti ideoita, joilla päiväkodin musiikkikasvatusta voitaisiin kehittää. Nämä kehitysideat kumpusivat tuen tarpeista. Vastausten pohjalta pohdittiin sitä, miksi varhaiskasvattajat kokevat epävarmuutta omista musiikillisista taidoistaan ja sitä kautta musiikkikasvatuksen suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä millaisia ratkaisuja koettuun epävarmuuteen voisi olla. Tutkimusta voisi jatkaa luomalla tuen tarpeista ja kehitysideoista käsin helppokäyttöistä materiaalia varhaiskasvatuksen arkeen, sekä kehittämällä moniammatillista yhteistyötä varhaiskasvattajien ja musiikkipedagogien välillä.