Taloushallinnon harjoittelijasta asiantuntijaksi – Päiväkirja ammatillisesta kehittymisestä tilitoimistossa
Laakkonen, Susanna (2024)
Laakkonen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612770
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan kahdeksan viikon aikana taloushallinnon harjoittelijan ammatillista kehittymistä taloushallinnon asiantuntijaksi. Työympäristönä toimii iso suomalainen tilitoimisto ja ajankohtana on alkuvuoden kiireinen tilinpäätöskausi. Opinnäytetyön alussa määritellään kolme teemaa, jonka ympärillä ammatillista kehittymistä seurataan seurantajakson aikana. Nämä teemat ovat kirjanpidon perustaidot itsenäisesti, tilinpäätöstaitojen kehittyminen sekä verotus. Teemojen ympärille asetetaan tarkempia viikkotavoitteita, joiden avulla ammatillista kehittymistä seurataan.
Työ koostuu johdannosta, lähtötilanteen kuvauksesta, seurantajakson raportoinnista ja analysoinnista sekä pohdinnasta. Lähtötilanteen kuvauksessa esitetään seurantajaksoa edeltävä tilanne sen hetkisestä ammatillisesta osaamisesta, työtehtävistä, työympäristöstä ja työhön tarvittavista taidoista. Osiossa analysoidaan työn osaamisvaatimuksia ja sen hetkistä osaamista suhteessa työn vaatimuksiin.
Seurantajakson raportoinnissa seurataan päiväkirjamerkinnöin työtehtäviä ja analysoidaan viikoittain osaamisen kehittymistä teoriaan tukeutuen. Viikkojen aikana työtehtävien kautta esiin tulleita opittuja aihealueita käsitellään viikkoanalyyseissä ammattikirjallisuuteen ja -lähteisiin viitaten. Seurantajaksojen edetessä huomataan jatkuvaa ammatillista kehittymistä teemojen ja asetettujen tavoitteiden piirissä.
Lopuksi pohdinnassa tarkastellaan seurantajakson aikana tapahtunutta ammatillista kehittymistä verrattuna lähtötilanteen kuvaukseen. Osiossa kuvataan kehitystä, työssä kasvamista, opittuja menetelmiä, päiväkirjatyyppisen opinnäytetyön tuomia oppeja sekä tulevaisuuden kehityssuunnitelmia. Pohdinnassa huomataan merkittävää ammatillista kehittymistä työtehtävissä verrattuna lähtötilanteeseen. Erityisesti ammattitaidon kasvu tavoitteisiin nähden ja itsevarmuus omasta osaamisesta nähdään kasvaneen. Työn analysoinnin ja päiväkirjaraportoinnin huomataan auttaneen ja tukeneen ammatillisessa kehittymisessä.
Työ koostuu johdannosta, lähtötilanteen kuvauksesta, seurantajakson raportoinnista ja analysoinnista sekä pohdinnasta. Lähtötilanteen kuvauksessa esitetään seurantajaksoa edeltävä tilanne sen hetkisestä ammatillisesta osaamisesta, työtehtävistä, työympäristöstä ja työhön tarvittavista taidoista. Osiossa analysoidaan työn osaamisvaatimuksia ja sen hetkistä osaamista suhteessa työn vaatimuksiin.
Seurantajakson raportoinnissa seurataan päiväkirjamerkinnöin työtehtäviä ja analysoidaan viikoittain osaamisen kehittymistä teoriaan tukeutuen. Viikkojen aikana työtehtävien kautta esiin tulleita opittuja aihealueita käsitellään viikkoanalyyseissä ammattikirjallisuuteen ja -lähteisiin viitaten. Seurantajaksojen edetessä huomataan jatkuvaa ammatillista kehittymistä teemojen ja asetettujen tavoitteiden piirissä.
Lopuksi pohdinnassa tarkastellaan seurantajakson aikana tapahtunutta ammatillista kehittymistä verrattuna lähtötilanteen kuvaukseen. Osiossa kuvataan kehitystä, työssä kasvamista, opittuja menetelmiä, päiväkirjatyyppisen opinnäytetyön tuomia oppeja sekä tulevaisuuden kehityssuunnitelmia. Pohdinnassa huomataan merkittävää ammatillista kehittymistä työtehtävissä verrattuna lähtötilanteeseen. Erityisesti ammattitaidon kasvu tavoitteisiin nähden ja itsevarmuus omasta osaamisesta nähdään kasvaneen. Työn analysoinnin ja päiväkirjaraportoinnin huomataan auttaneen ja tukeneen ammatillisessa kehittymisessä.