Patologisen vaatimusten välttelyn (PDA) piirteitä omaavan lapsen haastava käytös : toimintaterapian keinot haastavaan käyttäytymiseen
Häikiö, Lotta-Julia (2024)
Häikiö, Lotta-Julia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612766
Tiivistelmä
Patologinen vaatimusten välttely, eli PDA on noussut viime vuosina puheenaiheeksi. Kyseisestä autismikirjoon kuuluvasta käyttäytymispiirteistöstä ei kuitenkaan löytynyt kovinkaan paljoa tietoa varsinkaan toimintaterapian näkökulmasta. Tähän tarvittaisiin muutosta, sillä PDA-piirteiset sekä autismikirjoon kuuluvat lapset ovat monen toimintaterapeutin jokapäiväinen asiakasryhmä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana, tarkemmin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaisia interventioita PDA-piirteisen lapsen toimintaterapiassa voidaan käyttää sekä minkälaisia tuloksia toimintaterapialla voitaisiin saada PDA-piirteisen lapsen arkeen.
Tuloksista selvisi, että toimintaterapialla voisi olla suuri merkitys PDA-piirteisen lapsen arkeen. Toimintaterapia ja toimintaterapian interventiot olisivat lempeä ja yksilökeskeinen lähestymistapa PDA-piirteisen lapsen haastaviin tilanteisiin. Toimintaterapialla on oivia mahdollisuuksia tarjota uusia toimintamalleja ja strategioita PDA-piirteisten lasten arkeen ja sen haastaviin tilanteisiin. Toimintaterapian avulla voidaan terapiajakson edetessä paneutua lapsen haastavan käytöksen ydinsyihin. Näin lapsen käytöksestä voidaan pikkuhiljaa saada räjähtävyyden sijaan hallittua. Tällä tavoin arjesta voidaan tehdä lapselle ja hänen lähipiirilleen esteettömämpää, toimivampaa sekä mielekkäämpää.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana, tarkemmin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaisia interventioita PDA-piirteisen lapsen toimintaterapiassa voidaan käyttää sekä minkälaisia tuloksia toimintaterapialla voitaisiin saada PDA-piirteisen lapsen arkeen.
Tuloksista selvisi, että toimintaterapialla voisi olla suuri merkitys PDA-piirteisen lapsen arkeen. Toimintaterapia ja toimintaterapian interventiot olisivat lempeä ja yksilökeskeinen lähestymistapa PDA-piirteisen lapsen haastaviin tilanteisiin. Toimintaterapialla on oivia mahdollisuuksia tarjota uusia toimintamalleja ja strategioita PDA-piirteisten lasten arkeen ja sen haastaviin tilanteisiin. Toimintaterapian avulla voidaan terapiajakson edetessä paneutua lapsen haastavan käytöksen ydinsyihin. Näin lapsen käytöksestä voidaan pikkuhiljaa saada räjähtävyyden sijaan hallittua. Tällä tavoin arjesta voidaan tehdä lapselle ja hänen lähipiirilleen esteettömämpää, toimivampaa sekä mielekkäämpää.