Asiakasymmärryksen muodostaminen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämiseksi: seksuaaliterveyden edistämisen näkökulma
Muittari, Pinja (2024)
Muittari, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612614
Tiivistelmä
Digitalisaatio on edennyt nopeasti viimevuosina ja sähköisten palvelujen kysyntä ja käyttö on lisääntynyt huomattavasti. Terveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämisessä haasteeksi on tunnistettu sähköisten palvelujen kehittäminen siten, että kysyntään pystytään vastaamaan laadukkaalla tavalla palveluiden saavutettavuus ja erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden. Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollossa on tunnistettu tarve digitaalisten palvelujen kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa asiakasymmärrystä Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuollon digitaalisten seksuaaliterveyttä edistävien palvelujen kehittämisen tueksi. Tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluterveydenhuoltoon oikeutettujen opiskelijoiden tarpeita, odotuksia ja toiveita digitaalisia opiskeluterveydenhuollon seksuaaliterveyden edistämisen palveluja kohtaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se oli osa suurempaa opinnäytetyökokonaisuutta. Opinnäytetyökokonaisuuden tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen alle 23-vuotiailta opiskeluterveydenhuoltoon oikeutetuilta opiskelijoilta Keski-Suomen alueella, yhteensä yhdeksässä toisen asteen oppilaitoksessa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla ja tuloksista muodostettiin kehyskertomuksittain tyyppikertomukset. Eläytymismenetelmälle tyypilliseen tapaan aineisto analysoitiin kahteen kertaan ja toisella kerralla huomio kiinnitettiin tyyppikertomusten erojen vertailemiseen. Tutkimustuloksena saatiin tietoa opiskelijoiden tarpeista, toiveista ja odotuksista opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämistä koskien. Tärkeimpinä asioina opiskelijoiden toiveista nousivat esiin ammattilaiselta saatu tuki, palveluiden hyvä saatavuus ja palveluiden maksuttomuus. Opiskelijat ilmaisivat toiveensa käyttää sekä etä- että lähipalveluita. Opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämisessä tulee pohtia, millä tavoin opiskelijoiden olisi helpointa tuoda esille arkaluontoisiin asioihin liittyviä huoliaan. Lisäksi on tärkeää huomioida opiskelijoiden kohtaamiseen liittyvät asiat myös digitaalisissa palve-luissa. Digitaalisen palvelun pitäisi olla saavutettavaa ja nuorille ymmärrettävässä muodossa tuotettua. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoille ja nuorille suunnattujen terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä.