Traumainformoitu kohtaaminen lastensuojelun sijaishuollossa
Borg, Meea; Korkeakangas, Saana (2024)
Borg, Meea
Korkeakangas, Saana
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612539
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lastensuojeluyksikölle, joka tarjoaa sijaishuollon palveluita Keski-Suomessa yksityisellä puolella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastensuojelun sijaishuollon työntekijöiden tietotaitoa traumainformoidusta kohtaamisesta asiakastyössä sekä kehittää sitä tutkimustuloksien perusteella. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda lastensuojelun sijaishuollon työntekijöillä ajankohtaista sekä laadukasta teoriatietoa traumainformoidusta kohtaamisesta sekä tuoda näkökulmia siihen, minkälaisin menetelmin sitä voi hyödyntää lastensuojelun asiakastyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui 10 yksikön työntekijää. Teemahaastattelut toteutettiin kuuden teeman kautta: traumainformoitu kohtaaminen, traumainformoidun kohtaamisen toteuttaminen, työkalut ja menetelmät traumainformoituun kohtaamiseen, traumat asiakkaissa, moniammatillisuuden hyödyntäminen osana traumainformoitua kohtaamista ja traumainformoidun kohtaamisen edistäminen.
Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa keskeisin tulos oli se, että lastensuojeluyksikön työntekijät toteuttavat traumainformoitua kohtaamista asiakastyössä, mutta se on pääasiassa tiedostamatonta. Havaittiin, että ajankohtaisen tiedon tuominen traumainformoidusta kohtaamisesta työntekijöille olisi asiakastyön laadun vuoksi perusteltua. Työntekijät toivoivat tietoa, menetelmiä ja työkaluja liittyen traumainformoituun kohtaamiseen, joita tuodaan heidän tietoisuuteensa toteutetun opinnäytetyön avulla.
Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella toteutettiin kehittämistyönä opas työntekijöiden käyttöön. Oppaaseen on tiivistetty opinnäytetyön viitekehys traumainformoidusta kohtaamisesta sekä siihen on tuotu työyhteisön tarpeiden ja toiveiden mukaan menetelmiä traumainformoidun kohtaamisen toteuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda traumainformoitu työyhteisö tarjoamalla työntekijöille tietoa sekä konkreettisia menetelmiä ja työkaluja traumatisoituneen asiakkaan kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui 10 yksikön työntekijää. Teemahaastattelut toteutettiin kuuden teeman kautta: traumainformoitu kohtaaminen, traumainformoidun kohtaamisen toteuttaminen, työkalut ja menetelmät traumainformoituun kohtaamiseen, traumat asiakkaissa, moniammatillisuuden hyödyntäminen osana traumainformoitua kohtaamista ja traumainformoidun kohtaamisen edistäminen.
Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa keskeisin tulos oli se, että lastensuojeluyksikön työntekijät toteuttavat traumainformoitua kohtaamista asiakastyössä, mutta se on pääasiassa tiedostamatonta. Havaittiin, että ajankohtaisen tiedon tuominen traumainformoidusta kohtaamisesta työntekijöille olisi asiakastyön laadun vuoksi perusteltua. Työntekijät toivoivat tietoa, menetelmiä ja työkaluja liittyen traumainformoituun kohtaamiseen, joita tuodaan heidän tietoisuuteensa toteutetun opinnäytetyön avulla.
Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella toteutettiin kehittämistyönä opas työntekijöiden käyttöön. Oppaaseen on tiivistetty opinnäytetyön viitekehys traumainformoidusta kohtaamisesta sekä siihen on tuotu työyhteisön tarpeiden ja toiveiden mukaan menetelmiä traumainformoidun kohtaamisen toteuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda traumainformoitu työyhteisö tarjoamalla työntekijöille tietoa sekä konkreettisia menetelmiä ja työkaluja traumatisoituneen asiakkaan kanssa työskentelyyn.