IT-palvelunhallinta ITIL-viitekehystä soveltaen
Metsäkylä, Neea (2024)
Metsäkylä, Neea
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712815
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö on katsaus aloittelevan IT-konsultin arkeen. Opinnäytetyössä kuvataan konsultin päivittäisiä työtehtäviä ja tavoitteita yhteensä kahdeksan seurantaviikon ajan. Seurantajakso toteutettiin aikavälillä 19.2.2024-26.4.2024, ja jakson aikana seurattiin ammatillisen osaamisen kehittymistä päivittäisten merkintöjen sekä viikoittaisten analyysien pohjalta. Opinnäytetyöhön valitut teemat ovat IT-palvelunhallinta, ITIL-viitekehys sekä palvelutasosopimukset. Teemat ovat läheisesti sidonnaisia opinnäytetyön tekijän päivittäisiin työtehtäviin tukien näin kirjoittajan ammatillisen kehityksen kasvua.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla ja lähtötilanteen kartoituksella. Johdannossa käydään lyhyesti läpi työn taustat ja työssä käytettävät lähteet sekä keskeisimmät ammattikäsitteet. Lähtötilanteen kartoituksessa esitellään tarkemmin työympäristöä sekä pohditaan tämänhetkisestä osaamista suhteessa työtehtäviin ja työn vaatimuksiin. Näiden pohjalta valitaan kehityskohdat ja työhön liittyvät teemat sekä asetetaan tavoitteet, joihin pyritään seurantajakson aikana.
Seurantajakson päivittäisessä raportoinnissa kuvataan työtehtäviä sekä työn haasteita ja onnistumisia. Jokaisen viikon lopussa analysoidaan vielä tarkemmin kunkin viikon aikana heränneitä huomioita, sekä reflektoidaan niitä opinnäytetyöhön valittujen teemojen ja lähdemateriaalien kautta. Viikkoanalyysien avulla havainnoidaan ja seurataan oman osaamisen kehittymistä.
Pohdintaosiossa käydään vielä koostetusti läpi, millaista kehitystä seurantajakson aikana tapahtui ja kuinka hyvin opinnäytetyön alussa asetetut tavoitteet saavutettiin. Aloitustilannetta ja seurantajakson jälkeistä tilannetta vertailemalla pohditaan sekä opittuja asioita että opinnäytetyö prosessin vaikutusta tekijään ja hänen päivittäiseen työhönsä. Lisäksi pohditaan, millaiseen tilanteeseen tekijä jää opinnäytetyönsä päätteeksi ja miten osaamista voitaisiin vielä jatkossakin kehittää.
Työn tuloksena syntyi päiväkirjamainen, kirjoittajan ammatillista kehitystä tukeva sekä ammatillista itsevarmuutta kirjoittajalleen antanut tuotos, jossa lähtö- ja lopputilanteen välillä tapahtunut kehitys on selkeästi havaittavissa. Opinnäytetyö tarjosi kirjoittajalleen monia työn lomassa tapahtuneita oivalluksia, sekä hyvät eväät kartutetun ammatillisen kehityksen jatkamiseen vielä tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla ja lähtötilanteen kartoituksella. Johdannossa käydään lyhyesti läpi työn taustat ja työssä käytettävät lähteet sekä keskeisimmät ammattikäsitteet. Lähtötilanteen kartoituksessa esitellään tarkemmin työympäristöä sekä pohditaan tämänhetkisestä osaamista suhteessa työtehtäviin ja työn vaatimuksiin. Näiden pohjalta valitaan kehityskohdat ja työhön liittyvät teemat sekä asetetaan tavoitteet, joihin pyritään seurantajakson aikana.
Seurantajakson päivittäisessä raportoinnissa kuvataan työtehtäviä sekä työn haasteita ja onnistumisia. Jokaisen viikon lopussa analysoidaan vielä tarkemmin kunkin viikon aikana heränneitä huomioita, sekä reflektoidaan niitä opinnäytetyöhön valittujen teemojen ja lähdemateriaalien kautta. Viikkoanalyysien avulla havainnoidaan ja seurataan oman osaamisen kehittymistä.
Pohdintaosiossa käydään vielä koostetusti läpi, millaista kehitystä seurantajakson aikana tapahtui ja kuinka hyvin opinnäytetyön alussa asetetut tavoitteet saavutettiin. Aloitustilannetta ja seurantajakson jälkeistä tilannetta vertailemalla pohditaan sekä opittuja asioita että opinnäytetyö prosessin vaikutusta tekijään ja hänen päivittäiseen työhönsä. Lisäksi pohditaan, millaiseen tilanteeseen tekijä jää opinnäytetyönsä päätteeksi ja miten osaamista voitaisiin vielä jatkossakin kehittää.
Työn tuloksena syntyi päiväkirjamainen, kirjoittajan ammatillista kehitystä tukeva sekä ammatillista itsevarmuutta kirjoittajalleen antanut tuotos, jossa lähtö- ja lopputilanteen välillä tapahtunut kehitys on selkeästi havaittavissa. Opinnäytetyö tarjosi kirjoittajalleen monia työn lomassa tapahtuneita oivalluksia, sekä hyvät eväät kartutetun ammatillisen kehityksen jatkamiseen vielä tulevaisuudessakin.