Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen startup-yrityksessä : case Routa Recovery
Hakanen, Samuli (2024)
Hakanen, Samuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka vaikuttajamarkkinointia voi hyödyntää startup-yrityksessä ja mitä asioita sen hyödyntämisessä tulee ottaa huomioon. Työ toteutettiin toimeksiantona Routa Recoverylle ja siinä suunniteltiin viisi eri vaikuttajamarkkinointikampanjaa Routa Recoceryn markkinointia varten. Opinnäytetyön tietopohja käsittelee vaikuttajamarkkinointia yleisellä tasolla sekä sen hyödyntämistä ja huomioon otettavia asioita startup¬yrityksessä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa perehdyttiin ensin Routa Recoveryn tilanteeseen ja tavoitteisiin vaikuttajamarkkinoinnin suhteen. Kartoitus vaiheessa selvitettiin ja arvioitiin myös Routa Recoveryn kilpailijoiden harjoittamaa vaikuttajamarkkinointia. Lähtötilanteen selvityksen jälkeen luotiin yleinen vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma Routa Recoverylle, jonka jälkeen toteutettiin viiden eri vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnittelu.
Työn osatuloksena saatiin runsaasti hyödyllistä informaatiota vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen liittyen ja tärkeimpänä tuloksena viisi kattavaa vaikuttajamarkkinointikampanjaa.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään Routa Recoveryn liiketoiminnassa. Viittä suunniteltua vaikuttajamarkkinointikampanjaa tullaan käyttämään yrityksen markkinoinnissa. Työn teoriaosuutta ja suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös muiden yritysten ja erityisesti startup¬yritysten liiketoiminnan ja markkinoinnin tukena.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa perehdyttiin ensin Routa Recoveryn tilanteeseen ja tavoitteisiin vaikuttajamarkkinoinnin suhteen. Kartoitus vaiheessa selvitettiin ja arvioitiin myös Routa Recoveryn kilpailijoiden harjoittamaa vaikuttajamarkkinointia. Lähtötilanteen selvityksen jälkeen luotiin yleinen vaikuttajamarkkinoinnin suunnitelma Routa Recoverylle, jonka jälkeen toteutettiin viiden eri vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnittelu.
Työn osatuloksena saatiin runsaasti hyödyllistä informaatiota vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen liittyen ja tärkeimpänä tuloksena viisi kattavaa vaikuttajamarkkinointikampanjaa.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään Routa Recoveryn liiketoiminnassa. Viittä suunniteltua vaikuttajamarkkinointikampanjaa tullaan käyttämään yrityksen markkinoinnissa. Työn teoriaosuutta ja suunnitelmaa voidaan hyödyntää myös muiden yritysten ja erityisesti startup¬yritysten liiketoiminnan ja markkinoinnin tukena.