Kouluvalmentajalta saadun tuen merkitys nuoren kouluhyvinvoinnille : 9.-luokkalaisten kokemuksia kouluvalmentajan työn merkityksestä
Koivula, Julia; Rintala, Iida (2024)
Koivula, Julia
Rintala, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612628
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat kouluvalmentajan työn vaikuttavan omaan kouluhyvinvointiinsa ja millaista tukea he kokevat saavansa kouluvalmentajalta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kouluvalmentajan työstä ja sen merkityksestä nuorten kokemusten kautta. Tutkimuskysymyksiä muodostui kaksi: Mitä nuoret kertovat kouluvalmentajan työstä omassa koulussaan? Miten kouluvalmentajan työ eroaa koulun muiden tukea tarjoavien ammattilaisten työstä nuorten kertomana? Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin yhteistyönä Pirkanmaalla sijaitsevan yhteistyökoulun kanssa. Opinnäytetyöllä haluttiin tehdä kouluvalmentajan työtä ja sen merkitystä näkyvämmäksi, sillä oppilaiden hyvinvointia tukevaa työtä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan aiemmin.
Opinnäytetyön teoriapohjassa kuvattiin työn aiheeseen keskeisesti liittyviä asioita, kuten kouluvalmentajan työtä, kouluhyvinvointia ja nuoruutta ikäkautena. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla ja se koostui yhteensä yhdeksästä haastattelusta. Haastateltavina toimi yhdeksäsluokkalaisia, jotka ovat olleet säännöllisesti vuorovaikutuksessa kouluvalmentajan kanssa yhteistyökoulullamme. Yksilöhaastattelut toteutettiin kasvotusten puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, jossa jokaiselle haastateltavalle oli samat kysymykset, mutta he saivat vastata niihin avoimesti. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla. Teemoittelun tuloksena aineistosta syntyi neljä teemaa, joita olivat: nuorten tukeminen koulussa, kouluvalmentaja ehkäisee yksinäisyyttä, kouluvalmentaja on turvallinen ja luotettava juttukaveri sekä kokemuksia kouluvalmentajan tarpeellisuudesta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluvalmentajan työllä on positiivisia vaikutuksia koulussa viihtymiseen ja nuorten kouluhyvinvointiin. Tulosten perusteella kouluvalmentajaa pidettiin turvallisena aikuisena, jota on helpompi lähestyä ja jolle on helpompi kertoa asioistaan kuin muille koulun aikuisille. Kouluvalmentajan työnkuvaa pidettiin laajana ja heidän tärkeimpinä työtehtävinään läsnäoloa ja nuorten tukemista erilaisissa elämän asioissa. Työtä pidettiin myös merkityksellisenä ja kouluvalmentajan hyödyntämistä jokaiseen kouluun kannatettiin. Opinnäytetyömme tulosten ja johtopäätösten perusteella teimme näkyvämmäksi kouluvalmentajan työn merkityksellisyyttä ja nuorten kouluhyvinvoinnin tarpeita. Kouluvalmentajan työtä ja sen todellista sisältöä tulisi tutkia lisää ja tehdä näkyvämmäksi erityisesti nuorten kokemuksien ja näkökulmien kautta, jotta nuorten tarpeisiin ja kouluhyvinvointiin sekä ennaltaehkäisevään työhön voitaisiin paremmin vastata ja panostaa tulevaisuudessa ympäri Suomen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa kuvattiin työn aiheeseen keskeisesti liittyviä asioita, kuten kouluvalmentajan työtä, kouluhyvinvointia ja nuoruutta ikäkautena. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla ja se koostui yhteensä yhdeksästä haastattelusta. Haastateltavina toimi yhdeksäsluokkalaisia, jotka ovat olleet säännöllisesti vuorovaikutuksessa kouluvalmentajan kanssa yhteistyökoulullamme. Yksilöhaastattelut toteutettiin kasvotusten puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, jossa jokaiselle haastateltavalle oli samat kysymykset, mutta he saivat vastata niihin avoimesti. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja sisällönanalyysi toteutettiin teemoittelemalla. Teemoittelun tuloksena aineistosta syntyi neljä teemaa, joita olivat: nuorten tukeminen koulussa, kouluvalmentaja ehkäisee yksinäisyyttä, kouluvalmentaja on turvallinen ja luotettava juttukaveri sekä kokemuksia kouluvalmentajan tarpeellisuudesta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluvalmentajan työllä on positiivisia vaikutuksia koulussa viihtymiseen ja nuorten kouluhyvinvointiin. Tulosten perusteella kouluvalmentajaa pidettiin turvallisena aikuisena, jota on helpompi lähestyä ja jolle on helpompi kertoa asioistaan kuin muille koulun aikuisille. Kouluvalmentajan työnkuvaa pidettiin laajana ja heidän tärkeimpinä työtehtävinään läsnäoloa ja nuorten tukemista erilaisissa elämän asioissa. Työtä pidettiin myös merkityksellisenä ja kouluvalmentajan hyödyntämistä jokaiseen kouluun kannatettiin. Opinnäytetyömme tulosten ja johtopäätösten perusteella teimme näkyvämmäksi kouluvalmentajan työn merkityksellisyyttä ja nuorten kouluhyvinvoinnin tarpeita. Kouluvalmentajan työtä ja sen todellista sisältöä tulisi tutkia lisää ja tehdä näkyvämmäksi erityisesti nuorten kokemuksien ja näkökulmien kautta, jotta nuorten tarpeisiin ja kouluhyvinvointiin sekä ennaltaehkäisevään työhön voitaisiin paremmin vastata ja panostaa tulevaisuudessa ympäri Suomen.