Tekoälyn hyödyntäminen vaikuttajamarkkinoinnissa – nykytila ja tulevaisuus
Kurkinen, Jesse (2024)
Kurkinen, Jesse
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712893
Tiivistelmä
Tekoälyn rooli markkinoinnissa on muuttunut radikaalisti viime vuosikymmenen aikana, erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin alueella. Tämä markkinoinnin muoto on kasvanut nopeasti yhdeksi merkittäväksi strategiaksi brändien ja kuluttajien vuorovaikutuksessa. Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia, miten tekoäly voi tukea ja tehostaa vaikuttajamarkkinoinnin prosesseja, mukaan lukien sisällön tuotanto, kohderyhmien analysointi ja kampanjoiden personointi. Työ pyrki syventämään ymmärrystä tekoälyn potentiaalista parantaa markkinoinnin tuloksellisuutta ja tehokkuutta.
Opinnäytetyö pohjautuu kattavaan kirjallisuuskatsaukseen ja alan asiantuntijoiden haastatteluihin. Lähteinä käytettiin sekä tieteellisiä julkaisuja että markkinoinnin ammattilaisten tuoreita näkemyksiä. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joilla kerättiin syvällistä tietoa siitä, kuinka tekoäly on integroitu vaikuttajamarkkinointikampanjoihin ja mitä hyötyjä se on tuonut mukanaan.
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että tekoäly on otettu käyttöön hyvinkin laajasti, mutta ei joka paikassa. Tekoäly mahdollistaa entistä tarkemman kohderyhmien tunnistamisen ja ymmärtämisen, mikä on olennaista vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tekoälyä hyödyntämällä voidaan myös luoda personoidumpaa ja kohdennetumpaa sisältöä. Lisäksi tekoäly tukee vaikuttajia luomisprosessissa, mahdollistaen korkealaatuisemman ja yleisöä kiinnostavan sisällön tuottamisen.
Opinnäytetyö tuo esille tekoälyn potentiaalin muokata vaikuttajamarkkinointia, tarjoten sekä vaikuttajille että markkinointialan yrityksille uusia työkaluja ja menetelmiä, jotka voivat parantaa niiden strategista lähestymistapaa ja tehokkuutta. Työ tarjoaa arvokasta tietoa siitä, kuinka tekoäly voi olla avainasemassa luomassa uudenlaista läheisyyttä markkinoijien ja kuluttajien välisessä vuoropuhelussa.
Opinnäytetyö pohjautuu kattavaan kirjallisuuskatsaukseen ja alan asiantuntijoiden haastatteluihin. Lähteinä käytettiin sekä tieteellisiä julkaisuja että markkinoinnin ammattilaisten tuoreita näkemyksiä. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joilla kerättiin syvällistä tietoa siitä, kuinka tekoäly on integroitu vaikuttajamarkkinointikampanjoihin ja mitä hyötyjä se on tuonut mukanaan.
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että tekoäly on otettu käyttöön hyvinkin laajasti, mutta ei joka paikassa. Tekoäly mahdollistaa entistä tarkemman kohderyhmien tunnistamisen ja ymmärtämisen, mikä on olennaista vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tekoälyä hyödyntämällä voidaan myös luoda personoidumpaa ja kohdennetumpaa sisältöä. Lisäksi tekoäly tukee vaikuttajia luomisprosessissa, mahdollistaen korkealaatuisemman ja yleisöä kiinnostavan sisällön tuottamisen.
Opinnäytetyö tuo esille tekoälyn potentiaalin muokata vaikuttajamarkkinointia, tarjoten sekä vaikuttajille että markkinointialan yrityksille uusia työkaluja ja menetelmiä, jotka voivat parantaa niiden strategista lähestymistapaa ja tehokkuutta. Työ tarjoaa arvokasta tietoa siitä, kuinka tekoäly voi olla avainasemassa luomassa uudenlaista läheisyyttä markkinoijien ja kuluttajien välisessä vuoropuhelussa.