"Jag skulle vilja få nån betydelse, att jag betyder nånting för mitt barn" - en kvalitativ dokumentstudie om föräldrars upplevelser av att ha ett barn med autism
Forslund, Ida (2024)
Forslund, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712848
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on laadullinen dokumenttitutkimus autismia sairastavista lapsista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia lapsen autismidiagnoosin saamisesta, sekä kuinka oireet voivat ilmetä lapsilla ja millaista tukea lapsi on saanut. Taustalla käsitellään myös muiden neurokehityshäiröiden piirteitä lapsilla ja aikuisilla, jotta aiheesta saadaan kokonaiskuva. Teoreettisena viitekehyksenä on valittu Aaron Antonovskyn KASAM-malli. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä tarkoittaa, että lapsella on toimintarajoite? Miten vanhemmat vaikuttuvat, kun heillä on lapsi, jolla on toimintarajoite? Miten lapsen yksilöllisiä tarpeita tuetaan?
Tutkimus toteutettiin kuuntelemalla podcasteja, joissa autismia sairastavien lasten vanhemmat kertoivat kokemuksistaan. Oli tärkeää, että lapset olivat saaneet diagnoosin jo alakouluvuosina, koska se oli yksi tutkimuksen kriteereistä. Informantteina oli neljä vanhempaa kolmesta eri maasta. Tulosten saamiseksi tehtiin laadullinen sisällönanalyysi.
Tuloksissa käsitellään vanhempien kokemuksia tuesta, lapsen vaikeuksista sekä vanhempien omia kokemuksia lapsen autismidiagnoosin saamisesta. Ilmeni muun muassa, että vanhemmat saattavat tuntea olonsa huolestuneiksi, peloissaan ja yksinäisiksi. Kommunikaatiovaikeudet olivat myös yleisesti käsitelty aihe.
Tutkimus toteutettiin kuuntelemalla podcasteja, joissa autismia sairastavien lasten vanhemmat kertoivat kokemuksistaan. Oli tärkeää, että lapset olivat saaneet diagnoosin jo alakouluvuosina, koska se oli yksi tutkimuksen kriteereistä. Informantteina oli neljä vanhempaa kolmesta eri maasta. Tulosten saamiseksi tehtiin laadullinen sisällönanalyysi.
Tuloksissa käsitellään vanhempien kokemuksia tuesta, lapsen vaikeuksista sekä vanhempien omia kokemuksia lapsen autismidiagnoosin saamisesta. Ilmeni muun muassa, että vanhemmat saattavat tuntea olonsa huolestuneiksi, peloissaan ja yksinäisiksi. Kommunikaatiovaikeudet olivat myös yleisesti käsitelty aihe.