Logistiikan digitalisaation vaikutukset palvelukykyyn ja asiakastyytyväisyyteen
Suutari, Aleksi (2024)
Suutari, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia digitalisaation vaikutusta logistiikan tulevaisuuteen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, hyödyntäen eri lähteistä kerättyjä logistiikan nykytilaan perustuen kuin arvioita sen kehityssuunnista tulevaisuuteen katsoen. Työ jakautuu teoriaosuuteen, jossa käsitellään logistiikan kehityksessä mukana olevia digitaalisia työvälineitä ja järjestelmiä, sekä teoreettiseen että empiiriseen pohdintaan, mikä keskittyy näiden käytön mahdollisuuksiin logistiikan kehittämisessä.
Teoriaosuus alkaa perehtymisellä logistiikkaan yleisellä tasolla, sen peruskäsite ja miksi sitä tulisi hyödyntää entistä tehokkaammin. Mitkä kaikki seikat ja toimenpiteet ovat alan asiantuntijoiden mukaan tärkeässä asemassa kun tarkoituksena on nimenomaan parantaa toimintoja. Logistiikan digitalisaation kehitystä tarkastellaan sen kehitysaskelien pohjalta sekä nykyisen, eli neljännen askeleen mahdollisuuksia ja tulevaisuutta.
Luvusta 2.3 eteenpäin työ keskittyy enemmän sisälogistiikan kehitykseen. Tutkitaan, mitä innovaatioita se on digitalisaation älykkään logistiikan ansiosta saanut hyödykseen kuten esineiden internet, kuinka ne ovat helpottaneet prosesseja ja miten tärkeinä niitä pidetään tulevaisuudessa.
Teknologian kehitys on ollut vuosikymmenten aikana hyvinkin suurta, eikä digitalisaation vaikutus tulevaisuuteen ole vielä näyttänyt täyttä potentiaaliaan. Logistiikan ala on hyötynyt merkittävästi uusien työkalujen ja toimintamallien käyttöönotosta, kuten tavaraliikenteen seurannasta reaaliajassa ja kuljetusresurssien käytön tehokkuudesta lisäten toimitusten turvallisuutta.
Digitalisaatio on tuonut logistiikkaan uuden tason läpinäkyvyyttä, tehokkuutta ja joustavuutta, mikä hyödyttää sekä toiminnan harjoittajia että loppukäyttäjiä.
Teoriaosuus alkaa perehtymisellä logistiikkaan yleisellä tasolla, sen peruskäsite ja miksi sitä tulisi hyödyntää entistä tehokkaammin. Mitkä kaikki seikat ja toimenpiteet ovat alan asiantuntijoiden mukaan tärkeässä asemassa kun tarkoituksena on nimenomaan parantaa toimintoja. Logistiikan digitalisaation kehitystä tarkastellaan sen kehitysaskelien pohjalta sekä nykyisen, eli neljännen askeleen mahdollisuuksia ja tulevaisuutta.
Luvusta 2.3 eteenpäin työ keskittyy enemmän sisälogistiikan kehitykseen. Tutkitaan, mitä innovaatioita se on digitalisaation älykkään logistiikan ansiosta saanut hyödykseen kuten esineiden internet, kuinka ne ovat helpottaneet prosesseja ja miten tärkeinä niitä pidetään tulevaisuudessa.
Teknologian kehitys on ollut vuosikymmenten aikana hyvinkin suurta, eikä digitalisaation vaikutus tulevaisuuteen ole vielä näyttänyt täyttä potentiaaliaan. Logistiikan ala on hyötynyt merkittävästi uusien työkalujen ja toimintamallien käyttöönotosta, kuten tavaraliikenteen seurannasta reaaliajassa ja kuljetusresurssien käytön tehokkuudesta lisäten toimitusten turvallisuutta.
Digitalisaatio on tuonut logistiikkaan uuden tason läpinäkyvyyttä, tehokkuutta ja joustavuutta, mikä hyödyttää sekä toiminnan harjoittajia että loppukäyttäjiä.