Puhallinorkesteriharrastuksen merkitys 10–20-vuotiaille harrastajille
Lyytinen, Elina (2024)
Lyytinen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712957
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin puhallinorkesteriharrastuksen eri osa-alueiden, puhallinorkesterien ohjelmiston, sosiaalisen kanssakäymisen ja esiintymisien merkitystä 10–20-vuotiaille harrastajille.
Opinnäytetyössä haastateltiin Turun konservatorion A-, B- ja C-puhallinorkestereiden soittajia ja kapellimestareita. Puhallinorkesteriharrastajien haastattelut jaettiin kolmeen ikäryhmään: 10–13(-vuotiaat), 14–17(-vuotiaat) ja 18–20-vuotiaat.
Tässä opinnäytetyössä esille tuodut näkökohdat vahvistavat puhallinorkesteritoiminnan mielekkyyttä ja innostavuutta musiikkioppilaitoksissa. Haastatteluvastaukset vahvistavat puhallinorkesteriharrastuksen hyötynäkökohtia ja positiivisia merkityksiä sekä vaikutteita soittoharrastajien kaikissa ikäryhmissä. Myös kapellimestareiden vastaukset kannustavat ylläpitämään ja kehittämään puhallinorkesteritoimintaa. Kirjoittaja voi hyödyntää opinäytetyön tuloksia tulevassa työssään musiikkipedagogina.
Opinnäytetyössä haastateltiin Turun konservatorion A-, B- ja C-puhallinorkestereiden soittajia ja kapellimestareita. Puhallinorkesteriharrastajien haastattelut jaettiin kolmeen ikäryhmään: 10–13(-vuotiaat), 14–17(-vuotiaat) ja 18–20-vuotiaat.
Tässä opinnäytetyössä esille tuodut näkökohdat vahvistavat puhallinorkesteritoiminnan mielekkyyttä ja innostavuutta musiikkioppilaitoksissa. Haastatteluvastaukset vahvistavat puhallinorkesteriharrastuksen hyötynäkökohtia ja positiivisia merkityksiä sekä vaikutteita soittoharrastajien kaikissa ikäryhmissä. Myös kapellimestareiden vastaukset kannustavat ylläpitämään ja kehittämään puhallinorkesteritoimintaa. Kirjoittaja voi hyödyntää opinäytetyön tuloksia tulevassa työssään musiikkipedagogina.