Kuntasektorin kunnossapitopalveluiden kehittäminen
Yliniemi, Minna (2024)
Yliniemi, Minna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712973
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa työn tilaajana toimineelle Destia Oy:lle palvelulupaus katujen ja kaupunkien yleisten alueiden kunnossapidolle, josta voidaan käyttää nimitystä ”Kuntasektorin palvelija” -ilme. Kuntasekto-rin katujen ja yleisten alueiden kunnossapitopalveluiden avaaminen kilpailulle aiheuttaa kuntasektorin puolelta erilaisia odotuksia ja tarpeita kunnossapitoa tarjoaville yrityksille kuin mitä on totuttu maanteiden hoitourakoiden yhteydessä tarjoamaan. Tämä edellyttää yrityksiltä muuntautumiskykyä kunnossapitopalveluiden tarjonnassa kuntasektorille sekä joustavuutta palvelutarjonnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin vertailuanalyysin ja osallistavan kehittämisen menetelmiä käyttäen. Vertailuanalyysissä tarkasteltiin kymmenen yrityksen verkko-sivuilta poimittuja palvelu-, asiakas- ja arvolupauksia. Näistä lupauksista poi-mittiin niiden sisällön kannalta keskeisimmät termit ja käsitteet. Haastattelumenetelmän avulla pyrittiin selvittämään toimeksiantajalle soveltuvaa arvolu-pausta. Haastattelututkimukseen osallistui Lahden ja Hämeenlinnan kaupungin kunnossapitotoiminnassa mukana olevia henkilöitä sekä toimeksiantajan omaa henkilöstöä. Haastattelut etenivät kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin haastateltavien omaa näkemystä arvolupauksiksi ja toisessa vaiheessa haastateltaville annettiin valmiita sanoja, joista heidän piti valita toimeksiantajan näkökulmasta tärkeimpiä ominaisuuksia toteutettaessa kunnossapitopalveluita kuntasektorille.
ChatGPT -tekoälyn avulla luotiin tutkimustuloksena saaduilla eniten esiintyvillä sanoilla neljä vaihtoehtoista arvolupausta suomalaiselle katujen ja yleisten alueiden ylläpidosta vastaavalle yritykselle. Näitä neljää vaihtoehtoa muokattiin hieman kuvaamaan paremmin opinnäytetyön tilaajana toimivan Destia Oy:n omaan arvomaailmaan sopiviksi vaihtoehtoisiksi arvolupauksiksi. Lopullisen palvelulupauksen valinnan tekee toimeksiantaja
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa työn tilaajana toimineelle Destia Oy:lle palvelulupaus katujen ja kaupunkien yleisten alueiden kunnossapidolle, josta voidaan käyttää nimitystä ”Kuntasektorin palvelija” -ilme. Kuntasekto-rin katujen ja yleisten alueiden kunnossapitopalveluiden avaaminen kilpailulle aiheuttaa kuntasektorin puolelta erilaisia odotuksia ja tarpeita kunnossapitoa tarjoaville yrityksille kuin mitä on totuttu maanteiden hoitourakoiden yhteydessä tarjoamaan. Tämä edellyttää yrityksiltä muuntautumiskykyä kunnossapitopalveluiden tarjonnassa kuntasektorille sekä joustavuutta palvelutarjonnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin vertailuanalyysin ja osallistavan kehittämisen menetelmiä käyttäen. Vertailuanalyysissä tarkasteltiin kymmenen yrityksen verkko-sivuilta poimittuja palvelu-, asiakas- ja arvolupauksia. Näistä lupauksista poi-mittiin niiden sisällön kannalta keskeisimmät termit ja käsitteet. Haastattelumenetelmän avulla pyrittiin selvittämään toimeksiantajalle soveltuvaa arvolu-pausta. Haastattelututkimukseen osallistui Lahden ja Hämeenlinnan kaupungin kunnossapitotoiminnassa mukana olevia henkilöitä sekä toimeksiantajan omaa henkilöstöä. Haastattelut etenivät kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin haastateltavien omaa näkemystä arvolupauksiksi ja toisessa vaiheessa haastateltaville annettiin valmiita sanoja, joista heidän piti valita toimeksiantajan näkökulmasta tärkeimpiä ominaisuuksia toteutettaessa kunnossapitopalveluita kuntasektorille.
ChatGPT -tekoälyn avulla luotiin tutkimustuloksena saaduilla eniten esiintyvillä sanoilla neljä vaihtoehtoista arvolupausta suomalaiselle katujen ja yleisten alueiden ylläpidosta vastaavalle yritykselle. Näitä neljää vaihtoehtoa muokattiin hieman kuvaamaan paremmin opinnäytetyön tilaajana toimivan Destia Oy:n omaan arvomaailmaan sopiviksi vaihtoehtoisiksi arvolupauksiksi. Lopullisen palvelulupauksen valinnan tekee toimeksiantaja