Ilmemuutos ja brändikirja Bäkkärille
Ketola, Katariina (2024)
Ketola, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712976
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uusi visuaalinen ilme hyväntekeväisyystaholle nimeltä Bäkkäri. Bäkkäri on sen perustajien sanoin voittoa tavoittelematon hyvän mielen yhteisö, joka toimii nimensä mukaisesti ”back stagena” hevosten taustajoukoille hevosurheilutapahtumissa. Opinnäytetyön tuotoksena teen toimeksiantajalle eli Bäkkärille ilmeuudistuksen ja siitä johdetun tiiviin sekä helposti ymmärrettävän brand bookin eli brändikirjan. Brändikirja ohjeistaa edustajia hyödyntämään uutta ilmettä ylläpitääkseen brändiä myös jatkossa. Brändikirja löytyy opinnäytetyön liitteenä.
Visuaalisen ilmeen pohjustukseksi loin Bäkkärille uudet arvot, mission sekä vision, joita ei ollaaiemmin määritelty. Tutustuin Bäkkärin ideologiaan sekä aiempaan ilmeeseen ja loin Bäkkärille kuvitellut kohdepersoonat, joiden avulla perustelin tehtyjä valintoja. Pidimme toimeksiantajan kanssa prosessin edetessä yhteisiä palavereja, joissa esittelin heille ajatuksiani ja joissa pohdimme yhdessä tulevia valintoja. Toimeksiantaja oli minulle jokseenkin tuttu entuudestaan työni sekä harrastukseni kautta, joten kommunikointi oli helppoa ja toimiala tuttu. Teen heille kuluvana vuonna myös esimerkiksi sosiaalista mediaa, nettisivut sekä muuta materiaalia, johon tulen varmasti hyödyntämään opinnäytetyössä luomaani ilmettä. Tavoitteenani oli myös syventää omaa ammatillista osaamistani brändityöskentelyn ja visuaalisen ilmeen osalta.
Uudistetun visuaalisen ilmeen suunnittelu sisältää brändin äänensävyn, fontin sekä värien määrittelemisen ja logon luomisen. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallia hyödyntäen, eli tietoperusta kulki käsi kädessä suunnitteluprosessin kanssa läpi koko työn. Näin pystyin itse helpommin keskittymään yhteen vaiheeseen kerrallaan, ja perustelemaan heti perään tietoperustasta saamani tiedon perusteella tekemäni valinnat. Myös lukijan on helpompi näin seurata työn toteutumista vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön tuotos on onnistunut sekä toiveiden mukainen eli helposti ymmärrettävä. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2023 loppupuolella, ja päätettiin vuoden 2024 toukokuun alussa.
Visuaalisen ilmeen pohjustukseksi loin Bäkkärille uudet arvot, mission sekä vision, joita ei ollaaiemmin määritelty. Tutustuin Bäkkärin ideologiaan sekä aiempaan ilmeeseen ja loin Bäkkärille kuvitellut kohdepersoonat, joiden avulla perustelin tehtyjä valintoja. Pidimme toimeksiantajan kanssa prosessin edetessä yhteisiä palavereja, joissa esittelin heille ajatuksiani ja joissa pohdimme yhdessä tulevia valintoja. Toimeksiantaja oli minulle jokseenkin tuttu entuudestaan työni sekä harrastukseni kautta, joten kommunikointi oli helppoa ja toimiala tuttu. Teen heille kuluvana vuonna myös esimerkiksi sosiaalista mediaa, nettisivut sekä muuta materiaalia, johon tulen varmasti hyödyntämään opinnäytetyössä luomaani ilmettä. Tavoitteenani oli myös syventää omaa ammatillista osaamistani brändityöskentelyn ja visuaalisen ilmeen osalta.
Uudistetun visuaalisen ilmeen suunnittelu sisältää brändin äänensävyn, fontin sekä värien määrittelemisen ja logon luomisen. Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallia hyödyntäen, eli tietoperusta kulki käsi kädessä suunnitteluprosessin kanssa läpi koko työn. Näin pystyin itse helpommin keskittymään yhteen vaiheeseen kerrallaan, ja perustelemaan heti perään tietoperustasta saamani tiedon perusteella tekemäni valinnat. Myös lukijan on helpompi näin seurata työn toteutumista vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön tuotos on onnistunut sekä toiveiden mukainen eli helposti ymmärrettävä. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2023 loppupuolella, ja päätettiin vuoden 2024 toukokuun alussa.