Pyöräliikenteen pääväylien superkunnossapito Vaasassa
Papunen, Petri (2024)
Papunen, Petri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri ongelmakohtia ja pullonkauloja Vaasan pyöräväylillä sekä niiden vaikutusta kunnossapitoon, kun pääpyöräväylien talvikunnossapitoluokkaa haluttiin korottaa. Opinnäytetyö tehtiin Sitowise Oy:n ja Vaasan kaupungin toimeksiannosta. Työ toteutettiin tutkimuksellisena.
Vaasan kaupungilla on runsaasti kehityskohteita kestävän liikkumisen kohentamiseksi. Uusia pyöräväyliä suunnitellaan ja tehdään keskusta-alueelle sekä kaupungin ympäristöön, jotta työ- ja koulumatkaliikenne olisi sujuvaa eritoten pyöräillen. Yhtenä kehittämiskohteena kaupungilla on talvikunnossapitoon liittyvät toimenpiteet, joista isoimpana hankkeena on pääpyöräväylien kunnossapitoluokan korottaminen uuteen superkunnossapitoluokkaan.
Opinnäytetyön aikana kerättiin tietoa kunnossapitoon vaikuttavista tekijöistä eri lähteistä ja haastatteluista sekä toteutettiin maastokäynti väylien kunnon selvittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin Vaasan kaupungille erikseen laaditussa selvityksessä, jossa tuotiin esille ongelmakohtia, joilla on vaikutusta urakan toteuttamiseen.
Suurin haaste erityisen korkean laatutason kunnossapidon toteutumiselle on tiestön ja väylien kunto. Suomessa routa tekee talvella ja keväällä tuhoa, jota ei joka kunnassa tai paikassa ole mahdollista korjata, vaikka halua olisikin. Myös erilaiset pullonkaulat reitillä, tässä tapauksessa matalat alikulut ja kapeat sillat, saattavat muodostaa kustannuksia nostattavan reittisuunnitelman muutoksen, kun samalla kalustolla ei päästä joka paikasta kulkemaan.
Pyöräväylien kunnossapitoon panostaminen on hyvinkin kannattavaa, niin päästöjen vähenemisen kuin kansanterveydellistenkin syiden takia. Tämä korostuu varsinkin melko tiiviissä kaupunkiympäristössä, jossa välimatkat esim. asunnon ja työpaikan tai harrastusten ja opintojen välillä ovat lyhyehköjä ja sitä kautta houkuttelevia kestävien kulkumuotojen käyttöön.
Vaasan kaupungilla on runsaasti kehityskohteita kestävän liikkumisen kohentamiseksi. Uusia pyöräväyliä suunnitellaan ja tehdään keskusta-alueelle sekä kaupungin ympäristöön, jotta työ- ja koulumatkaliikenne olisi sujuvaa eritoten pyöräillen. Yhtenä kehittämiskohteena kaupungilla on talvikunnossapitoon liittyvät toimenpiteet, joista isoimpana hankkeena on pääpyöräväylien kunnossapitoluokan korottaminen uuteen superkunnossapitoluokkaan.
Opinnäytetyön aikana kerättiin tietoa kunnossapitoon vaikuttavista tekijöistä eri lähteistä ja haastatteluista sekä toteutettiin maastokäynti väylien kunnon selvittämiseksi. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin Vaasan kaupungille erikseen laaditussa selvityksessä, jossa tuotiin esille ongelmakohtia, joilla on vaikutusta urakan toteuttamiseen.
Suurin haaste erityisen korkean laatutason kunnossapidon toteutumiselle on tiestön ja väylien kunto. Suomessa routa tekee talvella ja keväällä tuhoa, jota ei joka kunnassa tai paikassa ole mahdollista korjata, vaikka halua olisikin. Myös erilaiset pullonkaulat reitillä, tässä tapauksessa matalat alikulut ja kapeat sillat, saattavat muodostaa kustannuksia nostattavan reittisuunnitelman muutoksen, kun samalla kalustolla ei päästä joka paikasta kulkemaan.
Pyöräväylien kunnossapitoon panostaminen on hyvinkin kannattavaa, niin päästöjen vähenemisen kuin kansanterveydellistenkin syiden takia. Tämä korostuu varsinkin melko tiiviissä kaupunkiympäristössä, jossa välimatkat esim. asunnon ja työpaikan tai harrastusten ja opintojen välillä ovat lyhyehköjä ja sitä kautta houkuttelevia kestävien kulkumuotojen käyttöön.