Esihenkilönä kehittyminen apulaisprojektipäällikkönä : Resto-tietotaitokilpailut Porissa 2024
Wäre, Nicke (2024)
Wäre, Nicke
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712989
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tutustuttiin tutkijan eli kirjoittajan esihenkilönä toimimiseen ja kehittymiseen vuoden 2024 Resto-tietotaitokilpailuiden järjestäjätiimissä. Opinnäytetyön kirjoittaja oli apulaisprojektipäällikkönä projektitiimissä. Tutkimuskysymys tuli suoraan aiheen kautta ja se rajattiin vain yhteen, miten kehityn esihenkilönä apulaisprojektipäällikön tehtävässä?
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää opinnäytetyön kirjoittajaa esihenkilönä ja tavoitteena tutkia sitä, miten kehityin esihenkilönä. Päiväkirjan avulla seurattiin, miten annoin ohjeita tiimiläisilleni ja mitä opin prosessin aikana. Ohjeiden antamisessa käytin hyödykseni teorialähteitä.
Projekti alkoi lokakuussa 2023 ja päiväkirjamerkintöjä tuli ajalta 8.1. –24.3.2024, yhdentoista viikon ajan. Päiväkirjaan tuli merkintöjä erilaisista palavereista sekä itse kilpailuviikosta. Päiväkirjassa on tutkijan itse tekemiä havaintoja ja omia mielipiteitä. Teoriaperusta sisältää teoriaa esihenkilönä olemisesta ja esihenkilönä kehittymisestä. Tutkimuksen metodologia oli autoetnografia eli tutkija itse tutkimuksen kohteena.
Tutkija eli opinnäytetyön kirjoittaja sai projektin päätyttyä palautetta omalta tiimiltään, joka oli rakentavaa ja pääosin positiivista. Tutkijan omasta toiminnasta esihenkilönä löytyi kehitettävää, mutta tiimiläiset pitivät tutkijaa hyvänä esihenkilönä projektipäällikön rinnalla.
Tutkimuksen tuloksia tutkija voi käyttää hyödykseen mahdollisessa esihenkilötyössään tulevaisuudessa. Toimeksiantaja voi saada vinkkiä siihen, miten projektipäälliköt toimivat ja kehittyvät tällaisissa projekteissa. Opinnäytetyö tuottaa myös hyötyä tulevaisuudessa opinnäytetöiden tekijöille, sillä kyseessä oli ensimmäinen SAMKin restonomikoulutuksessa tehty suomenkielinen päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää opinnäytetyön kirjoittajaa esihenkilönä ja tavoitteena tutkia sitä, miten kehityin esihenkilönä. Päiväkirjan avulla seurattiin, miten annoin ohjeita tiimiläisilleni ja mitä opin prosessin aikana. Ohjeiden antamisessa käytin hyödykseni teorialähteitä.
Projekti alkoi lokakuussa 2023 ja päiväkirjamerkintöjä tuli ajalta 8.1. –24.3.2024, yhdentoista viikon ajan. Päiväkirjaan tuli merkintöjä erilaisista palavereista sekä itse kilpailuviikosta. Päiväkirjassa on tutkijan itse tekemiä havaintoja ja omia mielipiteitä. Teoriaperusta sisältää teoriaa esihenkilönä olemisesta ja esihenkilönä kehittymisestä. Tutkimuksen metodologia oli autoetnografia eli tutkija itse tutkimuksen kohteena.
Tutkija eli opinnäytetyön kirjoittaja sai projektin päätyttyä palautetta omalta tiimiltään, joka oli rakentavaa ja pääosin positiivista. Tutkijan omasta toiminnasta esihenkilönä löytyi kehitettävää, mutta tiimiläiset pitivät tutkijaa hyvänä esihenkilönä projektipäällikön rinnalla.
Tutkimuksen tuloksia tutkija voi käyttää hyödykseen mahdollisessa esihenkilötyössään tulevaisuudessa. Toimeksiantaja voi saada vinkkiä siihen, miten projektipäälliköt toimivat ja kehittyvät tällaisissa projekteissa. Opinnäytetyö tuottaa myös hyötyä tulevaisuudessa opinnäytetöiden tekijöille, sillä kyseessä oli ensimmäinen SAMKin restonomikoulutuksessa tehty suomenkielinen päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö.