Asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : video oppimisympäristö Hyvinvointipiste Vireen arvolupauksista
Hannuniemi, Eve; Heino, Julia; Vuonnala, Pinja (2024)
Hannuniemi, Eve
Heino, Julia
Vuonnala, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612556
Tiivistelmä
Hyvinvointipiste Vire on Lapin ammattikorkeakoulun alainen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alojen opiskelijoiden oppimisympäristö, jossa harjoitellaan käytännön työelämän taitoja. Opinnäytteen tarkoitus oli tehdä video Hyvinvointipiste Vireen oppimisympäristön arvolupauksista. Tavoitteena opinnäytetyössä oli oppimisympäristön arvolupauksien avaaminen palvelun tilaajille ja käyttäjille. Arvolupaus tarkoittaa arvoja ja periaatteita, joita yritys lupaa toiminnassaan toteuttaa ja tavoitella parhaansa mukaisesti.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin lineaarisen mallin mukaisesti, ja jonka tuotoksena oli video. Tietoa opinnäytetyön tietoperustaan hankittiin oppimisympäristön asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla sekä hakemalla tietoa netistä ajankohtaisista ja luotettavista lähteistä. Näiden lähteiden lisäksi käytimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Kirjallinen tietoperusta sisältää tietoa muun muassa Hyvinvointipiste Vireestä, hyvinvoinnin ja terveyden käsitteistä, sosiaali- ja terveysalaa koskevista laeista sekä tietoa julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnasta ja toiminnan arvioinnista.
Tuotoksen eli videon pituus on 2 minuuttia ja 44 sekuntia. Videossa kerrotaan tiiviisti Hyvinvointipiste Vireen toiminnasta ja palveluista sekä yrityksen arvolupauksista. Teimme opinnäytetyön myötä johtopäätöksen, että oppimisympäristön toiminta on vielä uutta ja kaipaa johdonmukaisuutta. Yhteistyö eri oppimisalojen välillä on tällä hetkellä vähäistä sekä toiminnan markkinointi on heikkoa, jolloin tietoa on vaikeasti saatavilla. Oppimisympäristössä toimivat työntekijät voivat hyödyntää videota esimerkiksi markkinoinnissaan ja samalla voivat käyttää videota ohjenuorana omassa työssään. Myöskin asiakkaat hyötyvät, sillä tämän videon myötä tieto oppimisympäristön toiminnasta on kootusti yhdessä videossa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin lineaarisen mallin mukaisesti, ja jonka tuotoksena oli video. Tietoa opinnäytetyön tietoperustaan hankittiin oppimisympäristön asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla sekä hakemalla tietoa netistä ajankohtaisista ja luotettavista lähteistä. Näiden lähteiden lisäksi käytimme aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Kirjallinen tietoperusta sisältää tietoa muun muassa Hyvinvointipiste Vireestä, hyvinvoinnin ja terveyden käsitteistä, sosiaali- ja terveysalaa koskevista laeista sekä tietoa julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnasta ja toiminnan arvioinnista.
Tuotoksen eli videon pituus on 2 minuuttia ja 44 sekuntia. Videossa kerrotaan tiiviisti Hyvinvointipiste Vireen toiminnasta ja palveluista sekä yrityksen arvolupauksista. Teimme opinnäytetyön myötä johtopäätöksen, että oppimisympäristön toiminta on vielä uutta ja kaipaa johdonmukaisuutta. Yhteistyö eri oppimisalojen välillä on tällä hetkellä vähäistä sekä toiminnan markkinointi on heikkoa, jolloin tietoa on vaikeasti saatavilla. Oppimisympäristössä toimivat työntekijät voivat hyödyntää videota esimerkiksi markkinoinnissaan ja samalla voivat käyttää videota ohjenuorana omassa työssään. Myöskin asiakkaat hyötyvät, sillä tämän videon myötä tieto oppimisympäristön toiminnasta on kootusti yhdessä videossa.