Lääkehoidossa käytettävät teknologiat kotihoidossa : Lähihoitajille suunnattu täydennyskoulutus
Mattila, Eero (2024)
Mattila, Eero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien lääkehoidossa tarvitsemaa teknologiaosaamista. Opinnäytetyön tavoitteita olivat kartoittaa lähihoitajien lääkehoidon toteuttamisessa tarvitsemaa teknologiaosaamisen nykytilaa ja koulutuksen tarpeita. Lisäksi tavoitteita olivat verkkokoulutuksen luominen lähihoitajille ja selvittää, miten verkkokoulutus tukee lähihoitajia osaamisen kehittymisessä sekä miten he kokevat verkkokoulutuksen käytettävyyden ja hyödynnettävyyden työssään. Opinnäytetyön tilaaja oli Sataedu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö ja tutkimusotteena käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin Forms-kyselyllä Satakunnan hyvinvointialueella työskenteleville lähihoitajille ja tulokset analysoitiin käyttämällä induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kyselystä selvisi, että hoitoalan peruskoulutus ei anna tarpeeksi valmiuksia työelämässä tarvittavien teknologiaratkaisujen käyttämiseen, haasteita oli lääkehoidossa käytettävien laitteiden käytössä ilmenevien ongelmatilanteiden hoidossa, niiden käytöstä ei ollut rutiinia, eritasoiset käyttäjät huomioiva perehdytys oli tärkeää laitteisiin liittyen ja että helposti ja nopeasti saatavilla oleva kertaus oli tärkeää.
Tulosten perusteella luotiin verkkokurssi vastaamaan selvitettyyn osaamisvajeeseen. Verkkokurssi luotiin Sataedun Moodleen ja sitä testasivat 13 Satakunnan hyvinvointialueella kotihoidossa työskentelevää lähihoitajaa. Testaajille luotiin verkkokurssin loppuun palautelomake, jolla selvitettiin, miten lähihoitajat kokevat verkkokoulutuksen käytettävyyden ja hyödynnettävyyden työssään. Tuloksista selvisi, että verkkokurssi koettiin olevan erittäin käytettävä, hyödyllinen ja työelämälähtöinen. Se oli eritasoiset käyttäjät huomioiva ja soveltuva myös perehdytysmateriaaliksi.
Tulevaisuudessa teknologian käyttö tulee lisääntymään kotihoidossa ja siksi jatkossa hoitoalan koulutuksessa tulisi yhä enemmän korostaa työelämälähtöisyyttä ja painottaa opetuksessa metodeja, joita työelämässä on käytössä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö ja tutkimusotteena käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin Forms-kyselyllä Satakunnan hyvinvointialueella työskenteleville lähihoitajille ja tulokset analysoitiin käyttämällä induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kyselystä selvisi, että hoitoalan peruskoulutus ei anna tarpeeksi valmiuksia työelämässä tarvittavien teknologiaratkaisujen käyttämiseen, haasteita oli lääkehoidossa käytettävien laitteiden käytössä ilmenevien ongelmatilanteiden hoidossa, niiden käytöstä ei ollut rutiinia, eritasoiset käyttäjät huomioiva perehdytys oli tärkeää laitteisiin liittyen ja että helposti ja nopeasti saatavilla oleva kertaus oli tärkeää.
Tulosten perusteella luotiin verkkokurssi vastaamaan selvitettyyn osaamisvajeeseen. Verkkokurssi luotiin Sataedun Moodleen ja sitä testasivat 13 Satakunnan hyvinvointialueella kotihoidossa työskentelevää lähihoitajaa. Testaajille luotiin verkkokurssin loppuun palautelomake, jolla selvitettiin, miten lähihoitajat kokevat verkkokoulutuksen käytettävyyden ja hyödynnettävyyden työssään. Tuloksista selvisi, että verkkokurssi koettiin olevan erittäin käytettävä, hyödyllinen ja työelämälähtöinen. Se oli eritasoiset käyttäjät huomioiva ja soveltuva myös perehdytysmateriaaliksi.
Tulevaisuudessa teknologian käyttö tulee lisääntymään kotihoidossa ja siksi jatkossa hoitoalan koulutuksessa tulisi yhä enemmän korostaa työelämälähtöisyyttä ja painottaa opetuksessa metodeja, joita työelämässä on käytössä.