Pienten yritysten sosiaalinen vastuullisuus ja vastuullinen johtaminen
Isokangas, Jenni (2024)
Isokangas, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713032
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää pienten yritysten sosiaalista vastuullisuutta ja vastuullista johtamista. Tarkastelun kohteena oli 15 erilaisilla toimialoilla toimivaa pienyritystä Etelä-Pohjanmaan alueella. Haastateltavat olivat eri-ikäisiä, ja yritykset myös henkilöstömääriltään erikokoisia. Haastattelut tehtiin hankkeeseen Pienet vastuulliset yritykset: vastuullisuudesta kilpailukykyä koronan jälkeen. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa lisätietoa hankkeeseen Tiekartta pk-yritysten kestävän strategisen liiketoiminnan rakentamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastatteluin Teamsin välityksellä. Tutkimuskäyttöön saatu materiaali litteroitiin, koodattiin ja analysoitiin. Koska muut henkilöt toteuttivat haastattelut, tämä mahdollisti tutkimusaineiston neutraalin ja puolueettoman tarkastelun. Haastateltavia henkilöitä kohtaan ei ollut ennakkokäsityksiä, koska haastatellut henkilöt tai yritykset eivät olleet opinnäytetyön tekijälle tuttuja.
Tutkimustulosten analysoinnissa viitekehyksenä käytettiin vastuullisen johtamisen teorioita ja erityisesti vastuullisen johtamisen talomallia. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että vastuullisen johtamisen talomalli sopii sovellettuna käyttöön pienillekin yrityksille. Käytössä tulee kuitenkin huomioida yrityksen koko. Pienissä eteläpohjalaisissa yrityksissä sosiaalinen vastuullisuus ja vastuullinen johtaminen koetaan kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta lisäävänä tekijöinä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastatteluin Teamsin välityksellä. Tutkimuskäyttöön saatu materiaali litteroitiin, koodattiin ja analysoitiin. Koska muut henkilöt toteuttivat haastattelut, tämä mahdollisti tutkimusaineiston neutraalin ja puolueettoman tarkastelun. Haastateltavia henkilöitä kohtaan ei ollut ennakkokäsityksiä, koska haastatellut henkilöt tai yritykset eivät olleet opinnäytetyön tekijälle tuttuja.
Tutkimustulosten analysoinnissa viitekehyksenä käytettiin vastuullisen johtamisen teorioita ja erityisesti vastuullisen johtamisen talomallia. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että vastuullisen johtamisen talomalli sopii sovellettuna käyttöön pienillekin yrityksille. Käytössä tulee kuitenkin huomioida yrityksen koko. Pienissä eteläpohjalaisissa yrityksissä sosiaalinen vastuullisuus ja vastuullinen johtaminen koetaan kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta lisäävänä tekijöinä.