J Fabricin artistibrändisuunnitelma
Kangas, Joonatan (2024)
Kangas, Joonatan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713039
Tiivistelmä
Musiikkialan muutokset sekä sosiaalisen median suosio ovat korostaneet henkilöbrändäyksen merkitystä artistien keskuudessa. Henkilöbrändin avulla artistit pystyvät menestymään varmemmin musiikkialalla, erottumalla laajalti kilpailulta alalta. Artistibrändin sisäistäminen vahvistaa artistien identiteettiä ja tietoista osaamista.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona elektronisen tanssimusiikin DJ-tuottaja ja artisti J Fabricille, ja sen tavoitteena on luoda nykyaikainen ja monipuolinen artistibrändisuunnitelma. Opinnäytetyö laaditaan perinteisen opinnäytetyön raportin mukaan, käsittelemällä tietoperustaosa ja empiirinen osa erikseen. Tietoperustassa käydään läpi muun muassa brändiä kokonaisuutena, logojen vaikutusta sekä musiikkialalle tyypillisiä brändäysmenetelmiä ja -tyylejä.
Opinnäytetyössä käsitellään musiikkialan menestyneitä artistibrändejä sekä tarkastellaan niiden toimivuutta. Sosiaalinen media, erityisesti Instagram ja TikTok, ovat keskeisiä alustoja vaikuttavan artistibrändin rakentamissa. Opinnäytetyössä perehdytään näiden alustojen hyödyntämiseen artistibrändin kehittämiseksi.
Empiirisessä osassa tavoitteena on luoda tietoperustan pohjalta uusi artistibrändi, joka resonoi J Fabricin arvojen, musiikin ja persoonan kanssa sekä houkuttelee ja sitouttaa kuuntelijoita. Opinnäytetyö tarjoaa käytännön suunnitelman markkinointistrategioista, visuaalisesta ilmeestä, sosiaalisen median käytöstä ja muista keskeisistä tekijöistä.
Opinnäytetyön työstämisen aikana huomataan, että henkilöbrändin valmistaminen itselleen vaatii suurta itsereflektointitaitoa. Opinnäytetyössä saavutetaan asettamat tavoitteet. Opinnäytetyöllä pyritään luomaan musiikkimarkkinoihin sopeutuva, selkeä ja erottuva artistibrändi J Fabricille.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona elektronisen tanssimusiikin DJ-tuottaja ja artisti J Fabricille, ja sen tavoitteena on luoda nykyaikainen ja monipuolinen artistibrändisuunnitelma. Opinnäytetyö laaditaan perinteisen opinnäytetyön raportin mukaan, käsittelemällä tietoperustaosa ja empiirinen osa erikseen. Tietoperustassa käydään läpi muun muassa brändiä kokonaisuutena, logojen vaikutusta sekä musiikkialalle tyypillisiä brändäysmenetelmiä ja -tyylejä.
Opinnäytetyössä käsitellään musiikkialan menestyneitä artistibrändejä sekä tarkastellaan niiden toimivuutta. Sosiaalinen media, erityisesti Instagram ja TikTok, ovat keskeisiä alustoja vaikuttavan artistibrändin rakentamissa. Opinnäytetyössä perehdytään näiden alustojen hyödyntämiseen artistibrändin kehittämiseksi.
Empiirisessä osassa tavoitteena on luoda tietoperustan pohjalta uusi artistibrändi, joka resonoi J Fabricin arvojen, musiikin ja persoonan kanssa sekä houkuttelee ja sitouttaa kuuntelijoita. Opinnäytetyö tarjoaa käytännön suunnitelman markkinointistrategioista, visuaalisesta ilmeestä, sosiaalisen median käytöstä ja muista keskeisistä tekijöistä.
Opinnäytetyön työstämisen aikana huomataan, että henkilöbrändin valmistaminen itselleen vaatii suurta itsereflektointitaitoa. Opinnäytetyössä saavutetaan asettamat tavoitteet. Opinnäytetyöllä pyritään luomaan musiikkimarkkinoihin sopeutuva, selkeä ja erottuva artistibrändi J Fabricille.