Vastuullisuusviestintä tasokkaiden suomalaisten ravintoloiden verkkosivuilla
Niemelä, Aino (2024)
Niemelä, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913191
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisen ravintola-alan vastuullisuusviestintää. Vastuullinen kuluttaminen on noussut entistä tärkeämpään asemaan ilmastonmuutoksen kiihtymisen myötä ja näin huomio kiinnittyy yhä enemmän myös yritysten toiminnan vaikutuksiin. Tavoitteena on selvittää, miten vastuullisuudesta viestitään tasokkaiden suomalaisten ravintoloiden verkkosivuilla.
Tietoperustassa käsitellään yritysvastuuta ja viestintää sekä ravintola-alan vastuullisuutta yleisesti. Perinteisesti yritysvastuu jaetaan taloudelliseen, sosiaaliseen ja ekologiseen vastuuseen, mutta näiden kolmen ulottuvuuden vaikutukset toisiinsa ovat usein ristikkäisiä. Viestinnän osalta tietoperustassa keskitytään viestinnän luotettavuutta lisääviin tekijöihin, kuten raportoinnin ja sidosryhmien merkitykseen. Yritysvastuu on laaja kokonaisuus, joka leikkaa läpi yrityksen koko toiminnan, ja näin ollen siitä viestiminen on myös laaja-alaista.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona olivat vuoden 2023 Suomen 50 parasta ravintolaa -listauksen ravintoloiden verkkosivut. Listaus muodostetaan vuosittaisella äänestyksellä, jonka toteuttavat ammattilaiset ja ruoka-alan vaikuttajat. Tasokkuus on subjektiivinen kokemus, joten äänestykseen perustuva listaus varmisti, että tutkimus keskittyi oikean profiilin ravintoloihin. Aineisto kerättiin verkkosivuilta helmikuussa 2024. Tutkimus keskittyi käsittelemään 50 ravintolasta niitä, jotka toteuttivat vastuullisuusviestintää verkkosivuillaan. Verkkosivujen tekstisisällöt analysoitiin teemoittelemalla yritysvastuun eri ulottuvuuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisuusviestintä on vielä melko harvinaista tasokkaiden ravintoloiden verkkosivuilla. Sosiaalisen median kanavat rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, joten on mahdollista, että vastuullisuudesta viestitään muualla kuin verkkosivuilla. Seitsemän ravintolaa toteutti vastuullisuusviestintää verkkosivuillaan. Ekologisesta vastuusta kerrottiin eniten, erityisesti ruokahävikin vähentämisen ja kiertotalouden teemoista. Sosiaalisen vastuun osalta korostui ravintolan rooli suhteessa ympäröivään yhteisöön. Taloudellista vastuuta käsiteltiin verkkosivuilla vähiten. Viestintää konkretisoitiin erilaisilla esimerkeillä ravintoloiden päivittäisestä toiminnasta sekä yhteistöillä erilaisten ulkopuolisten vastuullisuustoimijoiden kanssa.
Yksikään ravintola ei käyttänyt raportointia keinona tukea vastuullisuusviestintää. Resurssien rajallisuus ja puuttuvat yleiset linjaukset voivat vaikuttaa siihen, kuinka korkea kynnys ravintoloilla sekä alalla yleensä raportointiin on. Taloudellisen vastuun kokonaisuus ja työhyvinvoinnin teeman merkittävyys osana ravintoloiden viestintää vaatii jatkotutkimusta.
Tietoperustassa käsitellään yritysvastuuta ja viestintää sekä ravintola-alan vastuullisuutta yleisesti. Perinteisesti yritysvastuu jaetaan taloudelliseen, sosiaaliseen ja ekologiseen vastuuseen, mutta näiden kolmen ulottuvuuden vaikutukset toisiinsa ovat usein ristikkäisiä. Viestinnän osalta tietoperustassa keskitytään viestinnän luotettavuutta lisääviin tekijöihin, kuten raportoinnin ja sidosryhmien merkitykseen. Yritysvastuu on laaja kokonaisuus, joka leikkaa läpi yrityksen koko toiminnan, ja näin ollen siitä viestiminen on myös laaja-alaista.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona olivat vuoden 2023 Suomen 50 parasta ravintolaa -listauksen ravintoloiden verkkosivut. Listaus muodostetaan vuosittaisella äänestyksellä, jonka toteuttavat ammattilaiset ja ruoka-alan vaikuttajat. Tasokkuus on subjektiivinen kokemus, joten äänestykseen perustuva listaus varmisti, että tutkimus keskittyi oikean profiilin ravintoloihin. Aineisto kerättiin verkkosivuilta helmikuussa 2024. Tutkimus keskittyi käsittelemään 50 ravintolasta niitä, jotka toteuttivat vastuullisuusviestintää verkkosivuillaan. Verkkosivujen tekstisisällöt analysoitiin teemoittelemalla yritysvastuun eri ulottuvuuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisuusviestintä on vielä melko harvinaista tasokkaiden ravintoloiden verkkosivuilla. Sosiaalisen median kanavat rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle, joten on mahdollista, että vastuullisuudesta viestitään muualla kuin verkkosivuilla. Seitsemän ravintolaa toteutti vastuullisuusviestintää verkkosivuillaan. Ekologisesta vastuusta kerrottiin eniten, erityisesti ruokahävikin vähentämisen ja kiertotalouden teemoista. Sosiaalisen vastuun osalta korostui ravintolan rooli suhteessa ympäröivään yhteisöön. Taloudellista vastuuta käsiteltiin verkkosivuilla vähiten. Viestintää konkretisoitiin erilaisilla esimerkeillä ravintoloiden päivittäisestä toiminnasta sekä yhteistöillä erilaisten ulkopuolisten vastuullisuustoimijoiden kanssa.
Yksikään ravintola ei käyttänyt raportointia keinona tukea vastuullisuusviestintää. Resurssien rajallisuus ja puuttuvat yleiset linjaukset voivat vaikuttaa siihen, kuinka korkea kynnys ravintoloilla sekä alalla yleensä raportointiin on. Taloudellisen vastuun kokonaisuus ja työhyvinvoinnin teeman merkittävyys osana ravintoloiden viestintää vaatii jatkotutkimusta.