Ravintoloiden alkoholin markkinointi : haasteet ja mahdollisuudet markkinoinnin kanavakirjossa
Vepsä, Sanna (2024)
Vepsä, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013303
Tiivistelmä
Alkoholilaki tulee ottaa huomioon käytännössä kaikessa, missä alkoholia markkinoidaan, oli kyse sitten anniskeluravintolasta, verkkosivuista, pos-materiaaleista tai vaikka digitaalisesta markkinoinnista. Alkoholia markkinoidessa on tärkeää pitää mielessä, että sen tulee olla kohdennettu yli 18-vuotiaille, eikä alkoholia saa markkinoida esimerkiksi julkisilla paikolla.
Toteutuksen tulee olla myös kohtuukäyttöä tukeva, eikä houkutella runsaaseen alkoholin kulutukseen. Suurimmat rajoitukset Suomessa koskevat väkevän alkoholin markkinointia.
Opinnäytetyössäni perehdyin alkoholimarkkinoinnin haasteisiin ja mahdollisuuksiin ravintolamarkkinoinnissa. Pienen kyselytutkimuksen avulla selvitin, mitkä asiat koetaan selkeiksi mainonnan suunnittelijoiden keskuudessa ja missä taas on haasteita. Kyselystä selvisi, että jokainen kyselyyn vastanneista, alkoholin markkinointia tekevä, on kaivannut apua markkinointia tehdessään. Vaikka säännöt on Suomen lakiin kirjattuina, ei niiden tulkinta ole aina selkeää ja se vaikuttaa myös luovaan toteutukseen.
Halusin myös selvittää, mikä olisi parhaiten palveleva työkalu alkoholin markkinointia tekeville helpottamaan oikeellisten sisältöjen toteutuksia.
Toteutuksen tulee olla myös kohtuukäyttöä tukeva, eikä houkutella runsaaseen alkoholin kulutukseen. Suurimmat rajoitukset Suomessa koskevat väkevän alkoholin markkinointia.
Opinnäytetyössäni perehdyin alkoholimarkkinoinnin haasteisiin ja mahdollisuuksiin ravintolamarkkinoinnissa. Pienen kyselytutkimuksen avulla selvitin, mitkä asiat koetaan selkeiksi mainonnan suunnittelijoiden keskuudessa ja missä taas on haasteita. Kyselystä selvisi, että jokainen kyselyyn vastanneista, alkoholin markkinointia tekevä, on kaivannut apua markkinointia tehdessään. Vaikka säännöt on Suomen lakiin kirjattuina, ei niiden tulkinta ole aina selkeää ja se vaikuttaa myös luovaan toteutukseen.
Halusin myös selvittää, mikä olisi parhaiten palveleva työkalu alkoholin markkinointia tekeville helpottamaan oikeellisten sisältöjen toteutuksia.