Introduktion för nyanställda - Nya trender, evidenta metoder och modeller för introduktion av arbetsuppgifter
Jokiniemi, Johanna; Fjäder-Strandberg, Monica (2024)
Jokiniemi, Johanna
Fjäder-Strandberg, Monica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713025
Tiivistelmä
Studien undersöker trender inom introduktion till nya arbetsuppgifter. Den teoretiska referensramen bygger på begreppen etik och empowerment och belyser aktuella perspektiv och centrala begrepp inom introduktion för nyanställda inom social och hälsovårdssektorn.
De frågeställningar som studien söker svar på är: vilka nya trender för introduktion till arbetsuppgifter beskrivs i aktuell forskning och andra publikationer? På vilket sätt har en gemensam värdegrund och / eller empowerment beaktats i dessa forskningar och publikationer? Och vilka delar kan kombineras till en ny, effektiv modell?
För insamling av evidenta metoder, modeller och trender från forskning och grå litteratur har scoping review använts som metod.
Resultaten visar olika metoder för effektiv introduktion med syfte att få kompetent personal att stanna kvar på arbetsplatsen. Få metoder var utvärderade i någon större utsträckning. Grå litteratur beskrev vikten av introduktion men inga specifika metoder.
Trender som kunde hittas kategoriserades i sex (6) kategorier: workshop, mentorskap, simulation, inköpt tjänst, strukturerad plan och virtuella metoder. Metoderna belyser betydelsen av etiskt handlande och reflektion över den nyanställdas egen roll inom omvårdnad.
Genom forskningens trender kan en sammankopplad introduktionsmodell, där alla modeller kombineras, skapas. Därigenom kan nytta dras av trendernas fördelar och minska deras nackdelar. Introduktionen kan garantera nytta och effektivitet genom optimering av såväl organisationens som den nyanställdas behov.
De frågeställningar som studien söker svar på är: vilka nya trender för introduktion till arbetsuppgifter beskrivs i aktuell forskning och andra publikationer? På vilket sätt har en gemensam värdegrund och / eller empowerment beaktats i dessa forskningar och publikationer? Och vilka delar kan kombineras till en ny, effektiv modell?
För insamling av evidenta metoder, modeller och trender från forskning och grå litteratur har scoping review använts som metod.
Resultaten visar olika metoder för effektiv introduktion med syfte att få kompetent personal att stanna kvar på arbetsplatsen. Få metoder var utvärderade i någon större utsträckning. Grå litteratur beskrev vikten av introduktion men inga specifika metoder.
Trender som kunde hittas kategoriserades i sex (6) kategorier: workshop, mentorskap, simulation, inköpt tjänst, strukturerad plan och virtuella metoder. Metoderna belyser betydelsen av etiskt handlande och reflektion över den nyanställdas egen roll inom omvårdnad.
Genom forskningens trender kan en sammankopplad introduktionsmodell, där alla modeller kombineras, skapas. Därigenom kan nytta dras av trendernas fördelar och minska deras nackdelar. Introduktionen kan garantera nytta och effektivitet genom optimering av såväl organisationens som den nyanställdas behov.