Musiikillinen pääoma : klassisen laulajan identiteetti huijarisyndrooman, sukupuolen ja luokkataustan valossa
Ernamo, Heini (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013309
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin huijariajatusten ilmenemistä laulupedagogiksi opiskelevien keskuudessa. Terveen ammatti-identiteetin rakentuminen on pitkä prosessi etenkin klassisessa laulussa, jossa työväline on oma keho. Ammatilliset epävarmuudet voivat heijastua laulajan ammattiroolin ohella myös laulajan henkilöön. Työssä tarkasteltiin myös sukupuolen, luokkataustan ja musiikillisen pääoman osuutta huijariajatuksiin. Musiikillisen pääoman teoreettisena pohjana käytettiin Pierre Bourdieun sosiaalisen pääoman käsitettä.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä laulupedagogiopiskelijaa eri puolilta Suomea Zoom-videoyhteyden välityksellä. Haastattelut koostuivat kahdesta osiosta: toisessa keskityttiin opiskelijan omaan instrumenttiin ja toisessa omaan opetustyöhön. Opiskelijoille esitettiin väittämiä liittyen heidän ajatus- ja toimintatapoihinsa. Tämän lisäksi esitettiin muutamia taustakysymyksiä.
Haastatteluiden pohjalta havaitaan, että laulupedagogiopiskelijoilla esiintyy huijariajatuksia ja epävarmuutta omasta äänestä. Epävarmuus heijastuu kokemukseen omasta opettajuudesta ja pätevyydestä. Tulosten perusteella laulupedagogiopiskelijat voisivat hyötyä ohjauksesta, jossa huomioitaisiin monipuolisesti heidän vahvuuksiaan ja vahvistettaisiin heidän itsetuntemuksensa ja myönteisen minäkuvansa kehitystä.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä laulupedagogiopiskelijaa eri puolilta Suomea Zoom-videoyhteyden välityksellä. Haastattelut koostuivat kahdesta osiosta: toisessa keskityttiin opiskelijan omaan instrumenttiin ja toisessa omaan opetustyöhön. Opiskelijoille esitettiin väittämiä liittyen heidän ajatus- ja toimintatapoihinsa. Tämän lisäksi esitettiin muutamia taustakysymyksiä.
Haastatteluiden pohjalta havaitaan, että laulupedagogiopiskelijoilla esiintyy huijariajatuksia ja epävarmuutta omasta äänestä. Epävarmuus heijastuu kokemukseen omasta opettajuudesta ja pätevyydestä. Tulosten perusteella laulupedagogiopiskelijat voisivat hyötyä ohjauksesta, jossa huomioitaisiin monipuolisesti heidän vahvuuksiaan ja vahvistettaisiin heidän itsetuntemuksensa ja myönteisen minäkuvansa kehitystä.