Vårdstuderandes förhållande till motion: en kvantitativ enkätstudie
Kaewsai, Pornpan (2024)
Kaewsai, Pornpan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713042
Tiivistelmä
Motion är ett sätt att främja hälsa och förebygga sjukdomar. Vårdstuderande är samhällets framtida vårdare och i arbetslivet kommer de också jobba med hälsofrämjande arbete, därför är det viktigt att de tar hand om sig själva och motionerar. Motion är känt för att ha flera positiva effekter för hälsan.
Studiens syfte var att klarlägga vårdstuderandes attityder till motion, motionens betydelse för dem och hur motion påverkar deras hälsa och välbefinnande samt att undersöka deras motionsvanor.
Examensarbetet gjordes med en kvantitativ metod där enkätformulär användes som datainsamlingsmetod. Deltagarna i studien var sjukskötarstuderande, hälsovårdarstuderande, barnmorskestuderande och socionomstuderande från Yrkeshögskolan Novia. 118 studerande deltog i studien. Som teoretisk utgångspunkt användes teorin om hälsans idé av Katie Eriksson (1993).
I resultatet kom det fram att vårdstuderande har positiva attityder till motion. Många vårdstuderande anser att motion är viktigt och att det betyder mycket för dem eftersom det är bra för deras hälsa och välmående. Av vårdstuderande motionerar 75% regelbundet. De vanligaste motionsformerna var vardagsmotion så som promenad men även styrketräning. Att upprätthålla en god hälsa, minska stress och ångest är de största orsakerna till att vårdstuderande motionerar. Tidsbrist och motivationsbrist är de vanligaste orsakerna till att vårdstuderande sällan motionerar eller inte alls motionerar. De flesta upplever att motion påverkar deras hälsa positivt både psykiskt och fysiskt. Physical activity is a way to promote health and prevent disease. Healthcare students are society's future caregivers and in working life they will also work with health promotion, therefore it is important that they take care of themselves and exercise. Exercise is known to have several positive health benefits.
The aim of the study was to clarify healthcare student’s attitudes toward exercise, the importance of exercise to them, and how exercise affects their health and well-being. Further examine their exercise habits
The thesis was conducted with a quantitative method where questionnaires were used as data collection method. The participants in the study were nursing students, public health nurse students, midwifery students and sociology students from Novia University of Applied Sciences. 118 students participated in the study. The theory of the idea of health by Katie Eriksson (1993) was used as a theoretical framework.
The results showed that healthcare students have positive attitudes towards exercise. Many of healthcare students believe that exercise is important, and it means a lot to them because it is good for their health and well-being. 75% of healthcare student exercise regularly. The most common forms of exercise are strength training and daily exercise such as walking. Maintaining good health, reducing stress and anxiety are the main reasons that healthcare student exercise. Lack of motivation and lack of time are the most common reasons why healthcare students exercise infrequently or don’t exercise at all. Most people experience that exercise affects their health positively both mentally and physically.
Studiens syfte var att klarlägga vårdstuderandes attityder till motion, motionens betydelse för dem och hur motion påverkar deras hälsa och välbefinnande samt att undersöka deras motionsvanor.
Examensarbetet gjordes med en kvantitativ metod där enkätformulär användes som datainsamlingsmetod. Deltagarna i studien var sjukskötarstuderande, hälsovårdarstuderande, barnmorskestuderande och socionomstuderande från Yrkeshögskolan Novia. 118 studerande deltog i studien. Som teoretisk utgångspunkt användes teorin om hälsans idé av Katie Eriksson (1993).
I resultatet kom det fram att vårdstuderande har positiva attityder till motion. Många vårdstuderande anser att motion är viktigt och att det betyder mycket för dem eftersom det är bra för deras hälsa och välmående. Av vårdstuderande motionerar 75% regelbundet. De vanligaste motionsformerna var vardagsmotion så som promenad men även styrketräning. Att upprätthålla en god hälsa, minska stress och ångest är de största orsakerna till att vårdstuderande motionerar. Tidsbrist och motivationsbrist är de vanligaste orsakerna till att vårdstuderande sällan motionerar eller inte alls motionerar. De flesta upplever att motion påverkar deras hälsa positivt både psykiskt och fysiskt.
The aim of the study was to clarify healthcare student’s attitudes toward exercise, the importance of exercise to them, and how exercise affects their health and well-being. Further examine their exercise habits
The thesis was conducted with a quantitative method where questionnaires were used as data collection method. The participants in the study were nursing students, public health nurse students, midwifery students and sociology students from Novia University of Applied Sciences. 118 students participated in the study. The theory of the idea of health by Katie Eriksson (1993) was used as a theoretical framework.
The results showed that healthcare students have positive attitudes towards exercise. Many of healthcare students believe that exercise is important, and it means a lot to them because it is good for their health and well-being. 75% of healthcare student exercise regularly. The most common forms of exercise are strength training and daily exercise such as walking. Maintaining good health, reducing stress and anxiety are the main reasons that healthcare student exercise. Lack of motivation and lack of time are the most common reasons why healthcare students exercise infrequently or don’t exercise at all. Most people experience that exercise affects their health positively both mentally and physically.