Tunnetaitopeli : tunnetaitopeli 1–3 luokkalaisille kuraattorin työmenetelmäksi
Kaarre, Erika; Vuorela, Jenna; Ylitolonen, Eveliina (2024)
Kaarre, Erika
Vuorela, Jenna
Ylitolonen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612705
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää tunnetaitopeli yhteistyössä Lapin hyvinvointialueella työskentelevän koulukuraattorin kanssa. Koulukuraattorikuraattori voi käyttää luomaamme peliä työmenetelmänä tunnetaito tunneillaan. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössämme käsittelee 7–9-vuotiaiden kehitysvaiheita, tunne- ja kaveritaitoja sekä tunnesäätelytaitoa. Yhteistyössä koulukuraattorin kanssa toteutettu peli perustuu tietoon, joka on kerätty menetelmäkirjallisuutta käyttäen sekä kuraattorin haastatteluista saatuun tietoon. Näiden pohjalta kehitettiin metsäteemainen lautapeli, joka tarjoaa lapsille mielikuvituksellisen ja rauhoittavan ympäristön tunnetaitojen harjoitteluun.
Peli auttaa lapsia tunnistamaan omia tunteitaan, kehittämään kaveritaitojaan ja harjoittelemaan tunnesäätelyä erilaisissa tilanteissa. Peli tarjoaa konkreettisen työkalun koulukuraattorille lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseen sekä innostavan ja motivoivan oppimismateriaalin lapsille.
Peli auttaa lapsia tunnistamaan omia tunteitaan, kehittämään kaveritaitojaan ja harjoittelemaan tunnesäätelyä erilaisissa tilanteissa. Peli tarjoaa konkreettisen työkalun koulukuraattorille lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseen sekä innostavan ja motivoivan oppimismateriaalin lapsille.