Tekoäly työkaluksi maastohiihdon tekniikkaharjoitteluun – Lanseeraussuunnitelma Skinetics AI-puhelinsovellukselle
Hannelin, Felix (2024)
Hannelin, Felix
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013337
Tiivistelmä
Urheiluteknologia on kymmenien miljardien liiketoimintasektori, jonka kehitysennusteet ovat valtavia tulevien vuosien osalta. Tekoälyn yleistyttyä viimeisten muutaman vuoden aikana on selvää, että se tulee jatkuvasti lisäämään osuuttaan sektorin sisällä. Sen vuoksi kysyntä ja kiinnostus tekoälyä kohtaan ovat urheilumaailmassa valtavan korkeat, jopa niin perinteitä kunnioittavassa lajipiirissä, kuin maastohiihto.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin lanseeraussuunnitelma toimeksiantajan Nordic Rack and Office Oy:n kehittämälle maastohiihdon tekniikkaharjoitteluun keskittyvälle Skinetics AI-puhelinsovellukselle. Työssä käsiteltiin maastohiihdolle erityisiä liiketoiminnallisia ja markkinoinnillisia nyansseja sekä selvitettiin ostajapersoonan luomista varten puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen haastattelukierros Vantaan Hiihtoseuran hiihtäjiin ja valmentajiin. Haastateltavilta kysyttiin muun muassa heidän suhtautumisestaan tekoälyyn, teknologian hyödyntämisestä sekä vaikuttavista tekijöistä tuotevalintojen takana.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta: Teoriapohjan ja toiminnallisen osan kuvauksen sisältävästä raportista sekä PowerPoint-muodossa esitettävästä varsinaisesta lanseeraussuunnitelmasta. Lanseerauksen toteutus ei ole osa suunnitelmaa, mutta toimeksiantajan kanssa käytyihin keskusteluihin pohjaten suunnitelman lopussa esitetään ehdotus konkreettisesta vuosikellosta ja lanseerausbudjetista. Suunnitelman on tarkoitus toimia siltään toteutettavana mallina yritykselle tuotetta lanseeratessa.
Työn raporttiosuus sisältää johdannon, kaksi teoriapohjaa, suunnitelman laatimisen vaiheet sekä omaa pohdintaa. Johdannossa esitellään työn luonnetta, tavoitteita ja menetelmiä. Ensimmäisessä teoriapohjassa käsitellään lajiympäristöä, urheiluteknologiaa sekä toimeksiantajaa ja Skinetics AI-sovellusta ja jälkimmäisessä teoriassa käydään läpi markkinointiviestinnän perusperiaatteita, muun muassa viestintäkanavien ja suunnittelumallien esittelyn muodossa. Tämän jälkeen esitellään suunnitelman laatimisen vaiheita ja lopuksi viidennessä luvussa on kirjoittajan omaa pohdin-taa. Työtä ohjasivat alusta asti säännölliset keskustelut toimeksiantajan kanssa sekä kirjoittajan oma lajitausta ja aiheentuntemus.
Suunnitelman ensisijaiseen tavoitteeseen, toteutettavuuteen, päästiin ja toimeksiantaja oli tyytyväinen sekä opinnäytetyöprosessiin että lopputulokseen. Työn aikana saatiin myös vahvistus sille, että tuotteelle on kysyntää ja saatiin luotua vahva perusta sovelluksen lanseerausta varten. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2024.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin lanseeraussuunnitelma toimeksiantajan Nordic Rack and Office Oy:n kehittämälle maastohiihdon tekniikkaharjoitteluun keskittyvälle Skinetics AI-puhelinsovellukselle. Työssä käsiteltiin maastohiihdolle erityisiä liiketoiminnallisia ja markkinoinnillisia nyansseja sekä selvitettiin ostajapersoonan luomista varten puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen haastattelukierros Vantaan Hiihtoseuran hiihtäjiin ja valmentajiin. Haastateltavilta kysyttiin muun muassa heidän suhtautumisestaan tekoälyyn, teknologian hyödyntämisestä sekä vaikuttavista tekijöistä tuotevalintojen takana.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta: Teoriapohjan ja toiminnallisen osan kuvauksen sisältävästä raportista sekä PowerPoint-muodossa esitettävästä varsinaisesta lanseeraussuunnitelmasta. Lanseerauksen toteutus ei ole osa suunnitelmaa, mutta toimeksiantajan kanssa käytyihin keskusteluihin pohjaten suunnitelman lopussa esitetään ehdotus konkreettisesta vuosikellosta ja lanseerausbudjetista. Suunnitelman on tarkoitus toimia siltään toteutettavana mallina yritykselle tuotetta lanseeratessa.
Työn raporttiosuus sisältää johdannon, kaksi teoriapohjaa, suunnitelman laatimisen vaiheet sekä omaa pohdintaa. Johdannossa esitellään työn luonnetta, tavoitteita ja menetelmiä. Ensimmäisessä teoriapohjassa käsitellään lajiympäristöä, urheiluteknologiaa sekä toimeksiantajaa ja Skinetics AI-sovellusta ja jälkimmäisessä teoriassa käydään läpi markkinointiviestinnän perusperiaatteita, muun muassa viestintäkanavien ja suunnittelumallien esittelyn muodossa. Tämän jälkeen esitellään suunnitelman laatimisen vaiheita ja lopuksi viidennessä luvussa on kirjoittajan omaa pohdin-taa. Työtä ohjasivat alusta asti säännölliset keskustelut toimeksiantajan kanssa sekä kirjoittajan oma lajitausta ja aiheentuntemus.
Suunnitelman ensisijaiseen tavoitteeseen, toteutettavuuteen, päästiin ja toimeksiantaja oli tyytyväinen sekä opinnäytetyöprosessiin että lopputulokseen. Työn aikana saatiin myös vahvistus sille, että tuotteelle on kysyntää ja saatiin luotua vahva perusta sovelluksen lanseerausta varten. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2024.