Tekoälyn hyödyntäminen sosiaalisen median markkinoinnissa
Kälviläinen, Daniela (2024)
Kälviläinen, Daniela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013361
Tiivistelmä
Tekoälyn kasvava yleisyys sosiaalisen median markkinoinnissa on ajankohtainen ilmiö. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten tekoäly muuttaa markkinointiviestinnän suunnittelua ja analytiikkaa, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on selvittää tekoälyn vaikutus markkinoinnin tehokkuuteen, yksilöllisyyteen ja nopeuteen. Opinnäytetyö rajattiin tarkastelemaan tekoälyn sovelluksia markkinoinnissa erityisesti asiakasanalyysin, kampanjoiden hallinnan ja sisällöntuotannon näkökulmista.
Tietoperustassa käsitellään tekoälyn perusteita sekä sen soveltamista markkinointiin. Työ toteutettiin hyödyntämällä alan asiantuntijoiden haastatteluja ja kirjallista lähdemateriaalia. Haastattelut tarjoavat käytännön esimerkkejä ja näkemyksiä tekoälyn nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Lisäksi analysoitiin kirjallisia lähteitä, jotta saatiin laajempi kuva tekoälyn hyödyistä ja haasteista.
Tuloksissa ilmeni, että tekoäly voi auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan paremmin automatisoidun datan analysoinnin avulla ja mahdollistaa entistä kohdennetumman ja henkilökohtaisemman markkinointiviestinnän. Tekoälyn arvioidaan muuttavan markkinointitiimien rakenteita ja toimintatapoja, erityisesti kampanjoiden hallinnan, sisällöntuotannon ja kuluttajakäyttäytymisen ennustamisen osalta. Tekoälyä ei vielä kuitenkaan hyödynnetä täydellä kapasiteetilla puuttuvan osaamisen takia, mutta tähän oletetaan muutosta lähitulevaisuudessa.
Työssä pohditaan myös tekoälyn käyttöön liittyviä eettisiä ja yksityisyydensuojaan liittyviä kysymyksiä, jotka ovat keskeisiä teknologian vastuullisessa hyödyntämisessä markkinoinnissa. Keskeisiin esteisiin lukeutuvat teknologisen osaamisen puute ja varauksellisuus uusia teknologioita kohtaan. Työssä esitetään suosituksia näiden haasteiden voittamiseksi ja tarjotaan tietoa yrityksille, jotka harkitsevat tekoälyn integroimista markkinointistrategioihinsa. Opinnäytetyö on tutkielma tekoälyn nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä sosiaalisen median markkinoinnissa, tarjoten lukijoille sekä teoreettista että käytännön tietoa aiheesta.
Tietoperustassa käsitellään tekoälyn perusteita sekä sen soveltamista markkinointiin. Työ toteutettiin hyödyntämällä alan asiantuntijoiden haastatteluja ja kirjallista lähdemateriaalia. Haastattelut tarjoavat käytännön esimerkkejä ja näkemyksiä tekoälyn nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Lisäksi analysoitiin kirjallisia lähteitä, jotta saatiin laajempi kuva tekoälyn hyödyistä ja haasteista.
Tuloksissa ilmeni, että tekoäly voi auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan paremmin automatisoidun datan analysoinnin avulla ja mahdollistaa entistä kohdennetumman ja henkilökohtaisemman markkinointiviestinnän. Tekoälyn arvioidaan muuttavan markkinointitiimien rakenteita ja toimintatapoja, erityisesti kampanjoiden hallinnan, sisällöntuotannon ja kuluttajakäyttäytymisen ennustamisen osalta. Tekoälyä ei vielä kuitenkaan hyödynnetä täydellä kapasiteetilla puuttuvan osaamisen takia, mutta tähän oletetaan muutosta lähitulevaisuudessa.
Työssä pohditaan myös tekoälyn käyttöön liittyviä eettisiä ja yksityisyydensuojaan liittyviä kysymyksiä, jotka ovat keskeisiä teknologian vastuullisessa hyödyntämisessä markkinoinnissa. Keskeisiin esteisiin lukeutuvat teknologisen osaamisen puute ja varauksellisuus uusia teknologioita kohtaan. Työssä esitetään suosituksia näiden haasteiden voittamiseksi ja tarjotaan tietoa yrityksille, jotka harkitsevat tekoälyn integroimista markkinointistrategioihinsa. Opinnäytetyö on tutkielma tekoälyn nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä sosiaalisen median markkinoinnissa, tarjoten lukijoille sekä teoreettista että käytännön tietoa aiheesta.