Epämuodollisen oppimisen ja populaarimusiikin hyödyntäminen musiikin perusteiden opetuksessa : vinkkejä opettajalle The Beatlesin musiikista otettujen esimerkkien avulla
Pakkanen, Irina (2014)
Pakkanen, Irina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820364
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820364
Tiivistelmä
Musiikki kehittyy, mutta kehittyykö musiikin opetus sen myötä? Voiko musiikin perusteiden opiskelu olla hauskaa? Tämä työ pyrkii selventämään näitä kysymyksiä herättämällä ajatuksia käytännönläheisestä musiikin perusteiden oppimisesta epämuodollisen oppimisen keinoilla. Epämuodollista oppimista tapahtuu aina, kun ihminen astuu kotoaan ulkomaailmaan. Jotakin uutta imeytyy meihin aivan huomaamatta. Muodollisessa ympäristössä eli oppilaitoksissa voidaan kuitenkin jossain määrin soveltaa tätä automaattista asioiden omaksumista, jonka avainasemassa on tekeminen ennen analysoimista. Juuri kuten käytäntökin on syntynyt ennen teoriaa.
Amerikkalaisen musiikin professorin Peter Websterin mukaan epämuodollinen oppiminen lähtee tarpeesta. On tarve ja halu oppia jotakin sellaista, joka on itselle hyödyllistä ja mielekästä. Tämä toimii alkusysäyksenä sille, että aletaan kerätä tietoa ja kehittää omaa osaamista. Nykynuoriso elää populaarikulttuurin ja -musiikin keskellä ja kokee sen usein läheisemmäksi kuin klassisen musiikin, jonka ympärille musiikin opetus Suomessa on perinteisesti rakentunut. Musiikin muodollinen opiskelu ei tunnu enää niin kiinnostavalta, sillä edelleenkin oppilaitokset keskittyvät lähinnä vanhan musiikin opetukseen vanhoilla tutuilla opetusmetodeilla. Tie musiikin opiskelijasta ammattilaiseksi tai itsenäiseksi musiikin harrastajaksi on monesti pitkä ja usein myös kaukana siitä, mitä varsinainen käytännön tekeminen lopulta on. Nuori ja miksei vanhempikin opiskelija haluaa oppia itselleen tärkeistä asioista ja sisällyttämällä musiikin perusteiden opiskeluun myös popuulaarimusiikkia päästään ainakin piirun verran lähemmäksi tätä tavoitetta.
Populaarimusiikki on olemassa, halusimme sitä tai emme. Tässä työssä pyritään löytämään keinoja siihen, kuinka musiikin perusteiden opetus voisi hyötyä popkulttuurista ja siihen läheisesti sidoksissa olevasta epämuodollisesta oppimisesta. Yksi hyvä metodi on ottaa mukaan opetukseen oppilaiden omaa ohjelmistoa tai muuta heille tuttua musiikkia rakentamalla oppitunteja tämänkaltaisen materiaalin ympärille ja hyödyntämällä opetuksessa keinoja, joilla muodollista koulutusta vailla olevat muusikot ovat taitonsa hankkineet.
Amerikkalaisen musiikin professorin Peter Websterin mukaan epämuodollinen oppiminen lähtee tarpeesta. On tarve ja halu oppia jotakin sellaista, joka on itselle hyödyllistä ja mielekästä. Tämä toimii alkusysäyksenä sille, että aletaan kerätä tietoa ja kehittää omaa osaamista. Nykynuoriso elää populaarikulttuurin ja -musiikin keskellä ja kokee sen usein läheisemmäksi kuin klassisen musiikin, jonka ympärille musiikin opetus Suomessa on perinteisesti rakentunut. Musiikin muodollinen opiskelu ei tunnu enää niin kiinnostavalta, sillä edelleenkin oppilaitokset keskittyvät lähinnä vanhan musiikin opetukseen vanhoilla tutuilla opetusmetodeilla. Tie musiikin opiskelijasta ammattilaiseksi tai itsenäiseksi musiikin harrastajaksi on monesti pitkä ja usein myös kaukana siitä, mitä varsinainen käytännön tekeminen lopulta on. Nuori ja miksei vanhempikin opiskelija haluaa oppia itselleen tärkeistä asioista ja sisällyttämällä musiikin perusteiden opiskeluun myös popuulaarimusiikkia päästään ainakin piirun verran lähemmäksi tätä tavoitetta.
Populaarimusiikki on olemassa, halusimme sitä tai emme. Tässä työssä pyritään löytämään keinoja siihen, kuinka musiikin perusteiden opetus voisi hyötyä popkulttuurista ja siihen läheisesti sidoksissa olevasta epämuodollisesta oppimisesta. Yksi hyvä metodi on ottaa mukaan opetukseen oppilaiden omaa ohjelmistoa tai muuta heille tuttua musiikkia rakentamalla oppitunteja tämänkaltaisen materiaalin ympärille ja hyödyntämällä opetuksessa keinoja, joilla muodollista koulutusta vailla olevat muusikot ovat taitonsa hankkineet.