Vastuullisen rakentamisen kouluttaminen
Korhonen, Aku (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013419
Tiivistelmä
Rakentaminen, rakennusten lämmitys ja sähköntuotto aiheuttavat yli kolmanneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomen tavoitellessa hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä on selvää, että rakentamisen toimilla on oleellinen vaikutus ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä. Vastuullisuus ja kiertotalousosaaminen tulevat näyttäytymään yhä vahvemmin tulevaisuuden rakentamisessa. Ammatillisen koulutuksen tulee kehittää yksilön ymmärrystä luonnonvarojen kestävästä käytöstä, ilmastonmuutokseen vaikuttavista tekijöistä ja luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, minkälaista on vastuullisen rakentamisen kouluttaminen Opetus, koulutus- ja kasvatusalojen säätiön (Okka) indikaattoreiden johtaminen, toimintakulttuuri ja opetus avulla.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kysely- ja haastattelututkimuksena Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän rakennus- ja pintakäsittelyalan opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia toimia opetuksessa on jo kiertotalouden näkökulmasta, minkälaiset mahdollisuudet jätteiden lajittelulle ovat ja miten vastuullista rakentamista voitaisiin vielä korostaa osaamisen hankkimisen yhteydessä. Lopuksi kyselytutkimuksen tuloksia vertailtiin johtopäätösten aikaansaamiseksi.
Kyselytutkimuksessa selvisi opiskelijoiden ja henkilöstön yhteinen näkemys siitä, että tulevaisuuden työelämässä vastuullisuuden huomiointi ja kiertotalousosaaminen tulevat korostumaan. Konkreettisina toimina ja hyvinä käytänteinä vastuullisessa rakentamisessa mainitaan kierrätysmateriaalien käytön lisääminen osana harjoitus- ja asiakastöitä, jätelajittelun tehostaminen, materiaalien hankkiminen sellaisilta toimittajilta, jotka ovat selvittäneet materiaalien toimitusketjun ympäristövastuullisuuden, ja yritysyhteistyön ylläpito säännöllisillä yritysvierailuilla tai koulutuspäivillä sellaisten yritysten kanssa, joiden arvoissa vihreä rakentaminen esiintyy.
Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä. Vastuullisuus ja kiertotalousosaaminen tulevat näyttäytymään yhä vahvemmin tulevaisuuden rakentamisessa. Ammatillisen koulutuksen tulee kehittää yksilön ymmärrystä luonnonvarojen kestävästä käytöstä, ilmastonmuutokseen vaikuttavista tekijöistä ja luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, minkälaista on vastuullisen rakentamisen kouluttaminen Opetus, koulutus- ja kasvatusalojen säätiön (Okka) indikaattoreiden johtaminen, toimintakulttuuri ja opetus avulla.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kysely- ja haastattelututkimuksena Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän rakennus- ja pintakäsittelyalan opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia toimia opetuksessa on jo kiertotalouden näkökulmasta, minkälaiset mahdollisuudet jätteiden lajittelulle ovat ja miten vastuullista rakentamista voitaisiin vielä korostaa osaamisen hankkimisen yhteydessä. Lopuksi kyselytutkimuksen tuloksia vertailtiin johtopäätösten aikaansaamiseksi.
Kyselytutkimuksessa selvisi opiskelijoiden ja henkilöstön yhteinen näkemys siitä, että tulevaisuuden työelämässä vastuullisuuden huomiointi ja kiertotalousosaaminen tulevat korostumaan. Konkreettisina toimina ja hyvinä käytänteinä vastuullisessa rakentamisessa mainitaan kierrätysmateriaalien käytön lisääminen osana harjoitus- ja asiakastöitä, jätelajittelun tehostaminen, materiaalien hankkiminen sellaisilta toimittajilta, jotka ovat selvittäneet materiaalien toimitusketjun ympäristövastuullisuuden, ja yritysyhteistyön ylläpito säännöllisillä yritysvierailuilla tai koulutuspäivillä sellaisten yritysten kanssa, joiden arvoissa vihreä rakentaminen esiintyy.