Agrologin osaamistarpeet tulevaisuudessa ja miten opinnot vastaavat niihin
Yli-Tokko, Katja (2024)
Yli-Tokko, Katja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyötä voidaan käyttää tukena maaseutuelinkeinojen koulutuksen kehittämisessä ja sen pitämisessä ajantasaisena, sillä se antaa kokonaiskuvan tulevaisuuden osaamistarpeista, sekä koulutuksen mahdollisista puutteista työelämään siirtymistä ajatellen. Opinnäytetyön tutkimusmateriaalien avulla kartoitettiin agrologien työllistymistä sekä näkemyksiä alasta tällä hetkellä. Opinnäytetyössä tutustutaan maaseutuelinkeinojen koulutukseen Mustialassa sekä agrologin ammattiin ja ammatin osaamistarpeisiin tulevaisuudessa.
Agrologin ammattia, sekä agrologeihin kohdistuvia odotuksia selvitettiin työelämän edustajille kohdennetun kyselyn avulla. Vastauksia kerättiin Mustialan avoimissa ovissa sekä Facebookin Agrologit-ryhmässä. Lopulta vastauksia kertyi kyselyyn 59. Kyselyn vastausten avulla voitiin selvittää myös esimerkiksi sitä, mikä työelämään siirtymisessä on ollut helppoa ja mikä vaikeaa. Tulosten avulla voitiin pohtia sitä, miten koulutus vastaa osaamistarpeisiin ja mitä koulutuksen suunnittelussa tulevaisuudessa tulisi ottaa huomioon, jotta se valmistaisi opiskelijan yhä paremmin maatalous- ja luonnonvara-alan monipuolisiin tehtäviin.
Kyselyn vastausten mukaan työelämän edustajat olivat yhtä mieltä siitä, että agrologeihin kohdistuvat odotukset ovat suuria ja niihin on vaikea vastata. Agrologeilta odotetaan monipuolista ja vahvaa osaamista maatalous- ja luonnonvara-alan eri sektoreilta. Agrologit työllistyvät niin monenlaisiin eri työtehtäviin, että juuri sen työtehtävän vaatimaa osaamista on vaikea saada tarpeeksi koulutuksen ollessa niin monipuolinen. Lähtökohtaisesti tilannetta helpottaa se, jos opiskelija tietää jo opintojen aikana, minkälaiseen työtehtävään haluaa opintojen jälkeen suunnata, jolloin osaa poimia koulutuksesta omia tarpeitaan parhaiten palvelevat vaihtoehdot. On kuitenkin hyvä muistaa, että suuri osa oppimisesta tapahtuu työelämään siirtymisen jälkeen työpaikalla.
Lopputuloksena tultiin siihen, että tulevaisuudessa maaseutuelinkeinojen koulutuksen tulisi olla edelleen monipuolinen ja erityistä huomiota tulisikin kiinnittää opintojen aikana opiskelijoiden tukemiseen esimerkiksi harjoittelupaikan valinnassa ja harjoittelujakson suorittamisessa, jotta opiskelijat saavat siitä mahdollisimman paljon irti. Tulevaisuuden osaamistarpeista esiin nousivat talous- sekä teknologiaosaaminen, sillä esimerkiksi teknologia kehittyy huimaa vauhtia ja sitä käytetään yhä enemmän päivittäisissä töissä sekä maatiloilla ja asiantuntijatehtävissä. Myös vihreän siirtymän sekä ympäristöasioiden tunteminen on ajankohtainen asia nykypäivän agrologeille. Koulutuksesta tulisi myös saada agrologin työssä tärkeitä sosiaalisia taitoja, kuten johtamis-, ongelmanratkaisu-, sekä ryhmätyötaitoja.
Agrologin ammattia, sekä agrologeihin kohdistuvia odotuksia selvitettiin työelämän edustajille kohdennetun kyselyn avulla. Vastauksia kerättiin Mustialan avoimissa ovissa sekä Facebookin Agrologit-ryhmässä. Lopulta vastauksia kertyi kyselyyn 59. Kyselyn vastausten avulla voitiin selvittää myös esimerkiksi sitä, mikä työelämään siirtymisessä on ollut helppoa ja mikä vaikeaa. Tulosten avulla voitiin pohtia sitä, miten koulutus vastaa osaamistarpeisiin ja mitä koulutuksen suunnittelussa tulevaisuudessa tulisi ottaa huomioon, jotta se valmistaisi opiskelijan yhä paremmin maatalous- ja luonnonvara-alan monipuolisiin tehtäviin.
Kyselyn vastausten mukaan työelämän edustajat olivat yhtä mieltä siitä, että agrologeihin kohdistuvat odotukset ovat suuria ja niihin on vaikea vastata. Agrologeilta odotetaan monipuolista ja vahvaa osaamista maatalous- ja luonnonvara-alan eri sektoreilta. Agrologit työllistyvät niin monenlaisiin eri työtehtäviin, että juuri sen työtehtävän vaatimaa osaamista on vaikea saada tarpeeksi koulutuksen ollessa niin monipuolinen. Lähtökohtaisesti tilannetta helpottaa se, jos opiskelija tietää jo opintojen aikana, minkälaiseen työtehtävään haluaa opintojen jälkeen suunnata, jolloin osaa poimia koulutuksesta omia tarpeitaan parhaiten palvelevat vaihtoehdot. On kuitenkin hyvä muistaa, että suuri osa oppimisesta tapahtuu työelämään siirtymisen jälkeen työpaikalla.
Lopputuloksena tultiin siihen, että tulevaisuudessa maaseutuelinkeinojen koulutuksen tulisi olla edelleen monipuolinen ja erityistä huomiota tulisikin kiinnittää opintojen aikana opiskelijoiden tukemiseen esimerkiksi harjoittelupaikan valinnassa ja harjoittelujakson suorittamisessa, jotta opiskelijat saavat siitä mahdollisimman paljon irti. Tulevaisuuden osaamistarpeista esiin nousivat talous- sekä teknologiaosaaminen, sillä esimerkiksi teknologia kehittyy huimaa vauhtia ja sitä käytetään yhä enemmän päivittäisissä töissä sekä maatiloilla ja asiantuntijatehtävissä. Myös vihreän siirtymän sekä ympäristöasioiden tunteminen on ajankohtainen asia nykypäivän agrologeille. Koulutuksesta tulisi myös saada agrologin työssä tärkeitä sosiaalisia taitoja, kuten johtamis-, ongelmanratkaisu-, sekä ryhmätyötaitoja.