Hakukoneoptimointi yrityksen markkinointikeinona : case Star Enterprises Inc. Oy
Pohjonen, Vera (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013382
Tiivistelmä
Huolellisesti toteutetun hakukoneoptimoinnin avulla voidaan parantaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä ja kasvattaa yrityksen tunnettuutta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Star Enterprises Oy:lle hakukoneoptimoinnin kehityssuunnitelma, jonka avulla yritys voisi lähteä parantamaan verkkosivustonsa hakukoneoptimoinnin tilaa.
Opinnäytetyön rakenne jakautuu teoriaosuuteen sekä case-osioon. Teoriaosuudessa perehdyttiin hakukoneoptimoinnin osa-alueisiin ja käsiteltiin, miten ne vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Case-osiossa yrityksen verkkosivustoa analysoitiin lähtötilanneanalyysin, avainsana-analyysin, sisältöanalyysin ja SEO-analyysin avulla.
Teoriaosuuden ja case-osiossa esitettyjen analyysien pohjalta luotiin hakukoneoptimoinnin kehityssuunnitelma, jossa toimeksiantajalle esiteltiin ratkaisut verkkosivujen hakukonenäkyvyyden sekä hakukoneystävällisyyden parantamiseksi. Kehityssuunnitelma on tarkoitettu ainoastaan toimeksiantajan käyttöön, mutta opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellyt asiat toimivat erinomaisena tietopohjana myös muille yrityksille.
Opinnäytetyön rakenne jakautuu teoriaosuuteen sekä case-osioon. Teoriaosuudessa perehdyttiin hakukoneoptimoinnin osa-alueisiin ja käsiteltiin, miten ne vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Case-osiossa yrityksen verkkosivustoa analysoitiin lähtötilanneanalyysin, avainsana-analyysin, sisältöanalyysin ja SEO-analyysin avulla.
Teoriaosuuden ja case-osiossa esitettyjen analyysien pohjalta luotiin hakukoneoptimoinnin kehityssuunnitelma, jossa toimeksiantajalle esiteltiin ratkaisut verkkosivujen hakukonenäkyvyyden sekä hakukoneystävällisyyden parantamiseksi. Kehityssuunnitelma on tarkoitettu ainoastaan toimeksiantajan käyttöön, mutta opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellyt asiat toimivat erinomaisena tietopohjana myös muille yrityksille.