Säädeltyjen ammattien rekrytoinnissa tehtävien kelpoisuusmerkintöjen automatisointi rekrytointijärjestelmässä
Tujunen, Katja (2024)
Tujunen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013431
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin projektisuunnitelma säädeltyjen ammattinimikkeiden kelpoisuusmerkintöjen automatisoinnille rekrytointijärjestelmässä. Tavoitteena oli selvittää, mistä eri osa-alueista opettajien kelpoisuudet muodostuvat, jotta automaatiolla saadaan vähennettyä kelpoisuusmerkintöjen manuaalista työtä. Suunnitelmassa tarkasteltiin myös, miten kelpoisuuksien poikkeukset huomioidaan automatisoinnissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uudistettu luokanopettajan hakulomake, joka toimii automatisoinnin pohjana. Automatisoinnin pilotoinnin ja käyttöönoton seuranta ja arviointi on rajattu opinnäytetyön ulkopuolelle, samoin englannin- ja ruotsinkielinen perusopetus.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan kaupungin rekrytoinnin tukipalvelut, joka on osa yli 8100 työntekijän organisaation henkilöstöpalveluita. Rekrytoinnin tukipalvelut linjaa ja ohjeistaa kaupungin rekrytointikäytäntöjä ja vastaa rekrytointiprosessien kehittämisestä. Kelpoisuusmerkintöjen automatisointi on osa HR:n digikehittämistyötä.
Tekijä työskentelee toimeksiantajan alaisuudessa toimien rekrytointijärjestelmän pääkäyttäjänä. Työnhakijoiden kelpoisuuksien arviointi ja merkitseminen ovat työssä päivittäistä. Vuonna 2023 rekrytoinnin tukipalveluissa käsiteltiin manuaalisesti noin 9000 hakemusta tehtäviin, joissa on lakisääteinen kelpoisuusvaatimus.
Tietoperustassa käsiteltiin digikehittämistä ja automatisointia, hankintaprosessia, virkasuhteisiin ja kelpoisuusvaatimuksiin liittyvää lainsäädäntöä sekä projektisuunnittelun teoriaa. Projektisuunnitelma ja luokanopettajan uusi hakulomake laadittiin tietoperustan ja sidosryhmien välillä käytyjen keskusteluiden pohjalta. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa ja päätettiin toukokuussa 2024.
Opinnäytetyössä on esitetty laajemmin julkisen sektorin prosesseja ja lainsäädännön vaikutuksia eri toimenpiteisiin. Projektityöskentelyn osalta on todettu yhteistyön merkitys ja joustava työote sekä asennoituminen muutoksiin. Projektisuunnitelma ja luokanopettajan uusi lomakepohja ovat hyödynnettävissä tulevaisuudessa myös muiden uusien lomakepohjien laatimisessa ja automatisoinnissa perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen lakisääteisten nimikkeiden osalta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan kaupungin rekrytoinnin tukipalvelut, joka on osa yli 8100 työntekijän organisaation henkilöstöpalveluita. Rekrytoinnin tukipalvelut linjaa ja ohjeistaa kaupungin rekrytointikäytäntöjä ja vastaa rekrytointiprosessien kehittämisestä. Kelpoisuusmerkintöjen automatisointi on osa HR:n digikehittämistyötä.
Tekijä työskentelee toimeksiantajan alaisuudessa toimien rekrytointijärjestelmän pääkäyttäjänä. Työnhakijoiden kelpoisuuksien arviointi ja merkitseminen ovat työssä päivittäistä. Vuonna 2023 rekrytoinnin tukipalveluissa käsiteltiin manuaalisesti noin 9000 hakemusta tehtäviin, joissa on lakisääteinen kelpoisuusvaatimus.
Tietoperustassa käsiteltiin digikehittämistä ja automatisointia, hankintaprosessia, virkasuhteisiin ja kelpoisuusvaatimuksiin liittyvää lainsäädäntöä sekä projektisuunnittelun teoriaa. Projektisuunnitelma ja luokanopettajan uusi hakulomake laadittiin tietoperustan ja sidosryhmien välillä käytyjen keskusteluiden pohjalta. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa ja päätettiin toukokuussa 2024.
Opinnäytetyössä on esitetty laajemmin julkisen sektorin prosesseja ja lainsäädännön vaikutuksia eri toimenpiteisiin. Projektityöskentelyn osalta on todettu yhteistyön merkitys ja joustava työote sekä asennoituminen muutoksiin. Projektisuunnitelma ja luokanopettajan uusi lomakepohja ovat hyödynnettävissä tulevaisuudessa myös muiden uusien lomakepohjien laatimisessa ja automatisoinnissa perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen lakisääteisten nimikkeiden osalta.